Når besøkte du forsida på en nettavis sist? Nylig skrev jeg på denne plassen at to av tre mobilbrukere sjelden eller aldri oppsøker forsidene på de store nettmediene.
En stadig viktigere forklaring er Facebook. Vi deler og leser innholdet der, i stedet for å oppsøke nettmediene som publiserer det. Facebook er den nye aviskiosken, men samtidig en konkurrent om mediebrukernes tid, og om annonsekronene mediene er så desperat avhengige av.
I går avholdt det såkalte Mediemangfoldsutvalget, ledet av Fritt Ord-leder og tidligere statssekretær Knut Olav Åmås, sitt første åpne innspillsmøte. På møtet deltok representanter for større og mindre norske medievirksomheter, fra Aftenpostens sjefredaktør til bloggere. Nettindustrien var representert ved blant andre Google Norge-sjef Jan Grønbech. Men Facebook, som i større grad enn kanskje noen annen privat aktør påvirker norske mediebedrifters rammevillkår, og dermed mediemangfoldet demokratiet er så avhengig av, takket nei til invitasjonen, ifølge Dagens Næringsliv.
I morgen reiser representanter for VG, Dagbladet, Aftenposten, Schibsted, TV 2, Amedia, Dagens Næringsliv, NRK og flere andre norske mediebedrifter til London for å møte den europeiske Facebook-ledelsen. På agendaen for samtalene er blant annet Instant Articles, publiseringsløsningen der Facebook tilbyr medier å publisere innholdet sitt direkte i Facebooks egen app.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger