Debatt: Taximarkedet

Markedet skal fungere for passasjeren, ikke bare for de næringsdrivende

Jo da, vi kjenner taximarkedet. Og vi liker ikke det vi ser.

MARKEDET FUNGERER IKKE: Prisene har steget raskere enn i de fleste andre bransjer, og at passasjerene ikke er fornøyde med kvaliteten på tjenesten, skriver artikkelforfatteren.

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
MARKEDET FUNGERER IKKE: Prisene har steget raskere enn i de fleste andre bransjer, og at passasjerene ikke er fornøyde med kvaliteten på tjenesten, skriver artikkelforfatteren. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer
Meninger

Nå har Stortinget vedtatt å modernisere regelverket for taxinæringen. Det er gode nyheter for kundene, men Jarle Kanaris i Bytaxi vil helst ikke ha noen endringer. At han ikke er enig, gjør imidlertid ikke at han kan omtale informasjon som desinformasjon, som han gjør i Dagbladet 25. juni.

Her påstår han for eksempel at Forbrukerrådet ikke har satt seg inn i hvordan drosjeregulering fungerer. Vi har imidlertid testet og gransket markedet i en årrekke. Vi har funnet at prisene har steget raskere enn i de fleste andre bransjer, og at passasjerene ikke er fornøyde med kvaliteten på tjenesten, og dessuten ofte ikke føler seg trygge.

Stortingets vedtak vil ta oss et stykke på vei til et sunnere taximarked, men vi er ikke fremme med det. Forbrukerrådet forventer at regjeringen bytter ut taksametrene med tidsriktig teknologi som gjør at ikke bare sjåføren, men også passasjeren har alle data. Det gjør at vi enkelt kan velge bil, og være sikre på sjåførens identitet. Vi får også dokumentert både kjøretur, pris og sjåfør, og kan slik vurdere tjenesten, og stille sterkere i en eventuell klagesak.

Vi vet at gatemarkedet i dag fungerer særdeles dårlig. Denne teknologien vil gjøre praiing nærmest overflødig, og viser tydelig at tidsriktige løsninger bidrar til et sunnere marked. For virkelig å få et trygt og tillitvekkende marked, må det også stilles krav om at en formidler av tjenesten står som endelig ansvarlig.

Vi mener årsaken til økte priser handler om at antall løyver er behovsprøvd, og at det i dag er krav om å kjøre taxi på fulltid. I tillegg har løyvehaverne plikt til å knytte seg til sentralene. Det er de største som får flest bestillingsturer, og derfor har konkurransen i markedet egentlig vært mellom sentralene – for å kapre flest mulig løyvehavere.

Når de har blitt store, har de kunnet ta høye priser, fordi forbruker velger å bestille fra de største sentralene for å få bil raskt. Et regelverk som minner mer om hvordan andre bransjer opererer, borger for at konkurransen vil fungere bedre.

Jarle Kanaris har nok et annet perspektiv enn oss. Vi vil at markedet skal fungere for passasjeren, ikke bare for de næringsdrivende. Så jo; vi har satt oss inn i hvordan det fungerer, og vi liker ikke det vi ser.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.