Markedets tidsalder?

Ingress

Meninger

VI LEVER I MARKEDETS tidsalder. Den frie konkurransen er en kraft som skal utjevne og presse priser, og beskytte forbrukeren mot utnyttelse. Slik er i hvert fall teorien. Når det kommer til praksis er bildet mer komplekst. Tidvis kan det virke som en naturlov at de store aktørene hele tida søker å dominere eller kontrollere sine markeder. At de oppfatter reell konkurranse som en trussel mot en hyggelig profittrate. I lengre tid har det foregått en slik utvikling i det norske dagligvaremarkedet. Fire kjeder har all makt og resultatet er et ensrettet og dårlig vareutvalg og fortjenestemarginer som holdes hemmelige. Noen av landets største private formuer er hentet i matkjedene.

NÅ KAN FIRE DOMINERENDE kjeder bli til et duopol, dvs. at vi står igjen med to gigantaktører i dagligvaremarkedet. I går erklærte privateide Rema 1000 (Reitan-familien) og Coop (forbrukerkooperasjonen) at de vil danne et felles innkjøpsselskap for å sikre sin konkurransekraft. Bakgrunnen er en liknende avtale mellom markedsleder NorgesGruppen (38 prosent av markedet) og ICA som ble inngått for ett år siden. Denne avtalen venter på en endelig godkjennelse i Konkurransetilsynet. Blir den velsignet vil Rema 1000 og Coop inngå et fornuftsekteskap. For dette er ikke vill og hemningsløs kjærlighet. Det er ikke lenge siden Ole Robert Reitan uttalte at han hater Coop.

DE TO NYFORLOVEDE forsikrer at planene om et samarbeid ikke er noen utpressing. Det er selvsagt feil. Formålet er jo å presse Konkurransetilsynet til å sette foten ned for ICA og NorgesGruppen. Isolert sett er det et godt mål. Forbrukerne er ikke tjent med mer intime økonomiske forbindelser mellom de fåtallige aktørene i dette markedet. Samtidig er det et høyt spill som kan velte det som er igjen av konkurranse mellom kjedene. Ender kampen om markedsmakten opp med to aktører, vil det ikke lenger finnes noe konkurranse når det gjelder dagligvarer.

MATKJEDEUTVALGET konkluderte i 2011 at konkurransen mellom norske dagligvarekjeder er «kritisk liten». Derfor er det nødvendig å stanse alle nye former for markedssamarbeid som hindrer restene av konkurranse i dette markedet. Tida er inne for tydeligere lovregulering av eierskap og samarbeidsforhold i dagligvarebransjen.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook