Markedsmakt og misnøye

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DE MEKTIGSTE

aktørene i platebransjen er ikke produsentene, direktørene og i hvert fall ikke musikkanmelderne, men de store platekjedene. Hvis ambisjonsnivået er stort og man ikke spiller på lag med dem, kan i verste fall artisten, plata og salget floppe totalt. De store forretningskjedene dikterer premisser og priser, og gir eksponering og garantert mersalg tilbake. Lik det eller ikke, markedets makt - ikke forbrukernes - er blitt større de siste åra.

ERIK HILLESTAD

i Kirkelig Kulturverksted liker ikke utviklingen. Han mener at de store plateselskapene går i knefall for platekjedene. På nettstedet Ballade.no hevder han at plateselskapenes ettergivenhet overfor aggressive platekjeder er ren selvmordsstrategi:

- Hvis alt skal være billig, må også alt selge mye og fort. Det er ikke mulig, dermed dreper man på sikt mulighetene til å selge og opparbeide egne kataloger. Hillestad mener at også butikkene kommer til å høste bitre frukter av sin egen rovdrift, ved at folk heller handler på Internett.

MAN KAN FORSTÅ

Hillestads engstelse overfor markedskreftene, som i større grad favoriserer popeliten. Julehandelen i år viser at det store volumet av cd-er er knyttet opp til en liten eksklusiv adel. Men det er ikke nødvendigvis slik at det må gå utover mangfoldet. Riktignok sliter Kirkelig Kulturverksted, og det er ventet at eieren Aschehoug vil be selskapet om å trappe ned antall utgivelser og tenke mer kommersielt. Selv vil han ha høyere priser på plater. Men kreativiteten bobler og kvaliteten blomstrer i norsk musikkliv, og da tenker vi ikke på besteselgerne som Morten Abel, Jan Werner, Lene Marlin og D.D.E.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer