Martine Aurdal slutter som redaktør

Vårt Land kjøper opp Ny Tid.

(Dagbladet.no): I romjulen ble det klart at Vårt Land overtar den norske utgaven av Le Monde Diplomatique, og nå er det klart at mediehuset også redder Ny Tid.


Eieren Damm har vært ute etter å kvitte seg med den gamle SV-ukeavisa etter fusjonen med Cappelen.

Aurdal slutter

- Vi har registrerer en medieutvikling der det individorienterte og glossy vinner fram overalt. Seinest kom for eksempel DN med D2, som ved første øyekast virket ganske individorientert. Da tror vi at det er viktig å ha noen magasiner som vektlegger

fellesskapsorientering og solidaritet, sier konsernsjef i Mediehuset Vårt Land, Helge Simonnes, til Dagbladet.no. 


Alle de andre ansatte vil få tilbud om å fortsette, men Vårt Land ønsket ikke å ha med Martine Aurdal.

Ny Tid går inn i Vårt Land-eide Mentor Medier, der Magne Lerø er publisher for alle utgivelsene.

- Vi satte som betingelse at Ny Tid skulle organiseres på denne måten. Ikke

fordi vi har noe imot Martine Aurdal, det var ingen konflikt her. Men vi

SLUTTER SOM REDAKTØR: Martine Aurdal vil søke nye utfordringer når Ny Tid nå får ny eier. Foto: NINA RUUD
SLUTTER SOM REDAKTØR: Martine Aurdal vil søke nye utfordringer når Ny Tid nå får ny eier. Foto: NINA RUUD Vis mer

ville fortsette med den organiseringen som har vi har hatt i Mentor Medier, sier Simonnes.

- Har lært av Memo

Aurdal mener det ikke er særlig dramatisk at hun går av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg har vært ansatt som daglig leder og redaktør i Ny Tid, og i Mentor Medier sin modell er det Lerø som har denne rollen. Da blir det jo åpenbart vanskelig, sier Aurdal, som ikke vil kommentere om hun får noe vederlag som følge av avgangen.

Mentor Medier utgir også Le Monde diplomatique, Ukeavisen Ledelse, Økonomisk Rapport, Gründer og Programbladet.

Helge Simonnes håper på synergier - både i forhold til administrasjon og det redaksjonelle - men vil ikke gå ut med noen mål for ukeavisa.

- Vi vil ikke gå så høyt ut som Memo og Ny Tid i sin tid gjorde. Vi er  realistiske på bakgrunn av hva man kan forvente, og tror ikke vi kan selge  så mye gjennom løssalg. Vår holdning er å bygge stein på stein, og sakte  men bevisst bygge opp en solid base av abonnenter. Vi vil heller ikke svi  av millioner på en gang, men være nøkterne med kostnadene, sier han til Dagbladet.no.