- Marx vant til slutt

Kjell A. Nordström er næringslivets svenske frelserfigur i svart. Hans kreative evangelium handler om når verden blir funky - og at Karl Marx fikk rett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Det ringer inn til time. I klasserommet i Stig & Stein Idélaboratorium benker et knippe norske journalister seg på gamle skolepulter; vi er tilbake på barneskolen. Lærerne ankommer. De er kledd i svart fra sine blanke isser til sine trendy sko, snakker manende svensk. Og er professorer i økonomi.

Hjernen viktigst

Kjell A. Nordström og Jonas Ridderstråle presenterte i går den norske utgaven av boka Funky business: Med talent danser kapitalen . Deres budskap er, i korte trekk: Marx vant.

- Kjernen i Marx' tenkning er at arbeiderne selv skal eie produksjonsmidlene. I dag er hjernen det viktigste produksjonsmidlet - og den eier hver enkelt av oss selv, sier Nordström.

- Vi er frie til å ta våre egne valg. Dømt til å velge selv.

Mannen har lenge reist rundt med hjernen sin og foredratt for næringslivsledere - mot god betaling. Budskapet hans er at bedriftenes grå hoder må innse at verden er endret; at verden har blitt funky. Forstår ikke lederen dette, dør bedriften.

«Shop & fuck»

- Dollars er trivielt i vår tid. Det finnes mer enn nok penger. Knapphetsfaktoren heter kunnskap. Hvordan skal du få tak i de beste hodene? Hvordan skal bedriften din overleve når konkurransen er global, når «speed is all» og alt som nærmer seg gjennomsnittlig ikke funker? Hva skjer når Martin Luther er død, Marx vinner - og lutheranismens «arbeid og be» blir avløst av «shopping & fucking» som livsstil. Jo, da blir verden funky! sier den svartkledde og slår manende ut med armene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer