TOPPET LISTEN: Tommy Wirkolas «Hansel & Gretel: Witch Hunters», med Gemma Arterton og Jeremy Renner i hovedrollene, toppet den amerikanske kinolisten. Det hadde først og fremst med å gjøre at så mange amerikanere fikk anledning til å se den.
TOPPET LISTEN: Tommy Wirkolas «Hansel & Gretel: Witch Hunters», med Gemma Arterton og Jeremy Renner i hovedrollene, toppet den amerikanske kinolisten. Det hadde først og fremst med å gjøre at så mange amerikanere fikk anledning til å se den.Vis mer

Maskinen bak eventyret

«Hansel & Gretel: Witch Hunters» klarte å bli den mest sette filmen i USA. Betyr det at den er en suksess? Tja.

Filmskaper Tommy Wirkola fra den lille byen langt mot nord har reist over Atlanteren og erobret USA. Wirkolas Hollywood-debut «Hansel & Gretel: Witch Hunters» falt denne uken til andreplass på den amerikanske kinotoppen, etter å ha nådd den forjettede førsteplassen i premierehelgen. Norske journalister sperret øynene opp og skrev om mann av huse. Amerikanske bransjeblader var mer nøkterne. Ifølge Hollywood Reporter levde ikke den blodige heksejakten opp til forventningene. Det er som om det er forskjellige virkeligheter som beskrives her og der. Hvorfor?

Det var suksessen til Steven Spielbergs «Haisommer» i 1975 som ble startskuddet for blockbusterjaget. Ettersom det har blitt stadig vanskeligere å slepe publikum til kinosalene, har Hollywood-produsentene blitt mer og mer opptatt av «event movies»: underholdningsfilmer med stjerner i front og et astronomisk reklamebudsjett i ryggen, som bygger opp forventningene til premieren i ukevis før de eksploderer over kinoer over hele landet — og, i økende grad, i hele verden — på samme, skjebnesvangre helg.

Disse filmene spilles samtidig på tusenvis av kinolerreter over hele USA, til forskjell fra smalere og mer smålåtne dramafilmer, som kanskje får femti lerreter, og bare i de store byene. Disse filmene, som er promotert og distribuert på en måte som gjør at alle både vet at de kommer og har anledning til å se dem, er de eneste som har mulighet til å nå førsteplassen på kinotoppen. Og de er ikke så mange. Til dét er de for dyre, både å lage og å markedsføre. Det knyttet seg videre ikke store forventninger til de andre filmene som hadde premiere 1. februar 2013.

«Hansel & Gretel: Witch Hunters» ble altså nummer én i USA i en helg der det ikke var så mange andre alternativer. Wirkolas virkeliggjorte ungdomsfantasi tjente inn nitten millioner dollar i åpningshelgen. Til sammenligning tok fjorårets «The Avengers» inn 207 millioner dollar i sin første helg. Og hvor mye som er igjen av millionene når kinoene har tatt sin andel og mammuten av et markedsføringsbudsjett er trukket fra, er ikke godt å si.

Det betyr ikke at Tommy Wirkolas film, som kritikerne på begge sider av Atlanteren har filetert, også er en kommersiell flopp. Det er den ikke. At det ikke gikk bedre i åpningshelgen, skyldtes blant annet snøstorm i Midtvesten som gjorde at en betydelig andel av filmens potensielle publikum holdt seg hjemme. Filmen har gjort det godt internasjonalt. Men en god del av massene som fylte de amerikanske kinosalene forrige helg, var altså bestilt og betalt på forhånd. Altas askeladd har ikke vunnet kongeriket riktig ennå.