- Massive og alvorlige brudd på pengespill-regelverket

Medietilsynet oppfordres til å ta grep etter tilsyn hos Discovery Networks Norway.

HAR GÅTT TIL SAK: Discovery Networks Norway, konsernet bak kanaler som FEM og MAX har et pågående søksmål mot staten om spillreklame. Foto: Audun Braastad / NTB
HAR GÅTT TIL SAK: Discovery Networks Norway, konsernet bak kanaler som FEM og MAX har et pågående søksmål mot staten om spillreklame. Foto: Audun Braastad / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tilsyn viser omfattende brudd på pengespillregelverket fra kanalene til Discovery Networks, informerer Medietilsynet torsdag. Det er Lotteritilsynet som har gjennomført tilsyn på vegne av Medietilsynet.

- Lotteritilsynet fant massive og alvorlige brudd på pengespillregelverket hos tv-kanalene til Discovery, og Medietilsynet skal nå vurdere hvilke tekniske eller avtalemessige muligheter distributørene har for å etterkomme et pålegg om å fjerne reklamen, skriver Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, til Dagbladet.

Ser til distributørene

Sekkelsten informerer om at resultatet av tilsynet blir offentliggjort om noen uker.

- Vedtaket kan inneholde pålegg om å fjerne eller hindre tilgang til pengespillreklamen, og vedtak om tvangsmulkt dersom ikke pålegget oppfylles innen en frist.

Eventuelle sanksjoner rettes i så fall mot distributørene som viser kanalene til Discovery i Norge, eksempelvis Telenor, Telia, Altibox, RiksTV, Canal Digital og Viasat.

Lotteritilsynet har avdekket reklame for spillselskapene Unibet, Betsson, Nordicbet og Betsafe på Discoverys kanaler FEM, MAX, VOX og Eurosport Norge, står det i pressemeldingen fra Medietilsynet.

- Dette er klare og alvorlige brudd på markedsføringsforbudet i pengespillregelverket, og vi har anbefalt Medietilsynet å sette i verk tiltak etter kringkastingsloven for å stanse den ulovlige reklamen, sier Atle Hamar, direktør i Lotteritilsynet, i pressemeldingen.

- Alvorlige brudd

Medietilsynet opplyser at de startet tilsyn med tv-selskapene Discovery Communications og Nent Group rett over nyttår, da den nye regelen i Kringkastingsloven om spillreklame trådte i kraft.

Medietilsynet kan nå pålegge norske tv-distributører å gripe inn og stanse markedsføring på tv for pengespill som ikke har tillatelse i Norge, informerer de.

- Dette er alvorlige brudd på pengespillregelverket. Vi vurderer nå om det er grunnlag for å pålegge distributørene å fjerne reklamen, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, i pressemeldingen.

Vil stanse reklamen

- Vi ser på flere muligheter, både avtalemessige løsninger og tekniske muligheter, for å stanse markedsføringen, fortsetter Velsand.

Ingen regelbrudd er avdekket hos svenskeide Nent group.

Operativ leder i Discovery Norge, Espen Skoland, svarer følgende i en uttalelse sendt til Dagbladet:

- Det er ingen overraskelse at Lotteritilsynet mener at disse reklamene er i strid med det norske regelverket knyttet til pengespill. Reklamene er imidlertid en del av våre sendinger sendt fra andre EØS-land hvor denne typen markedsføring er tillatt og sendingen er derfor også lovlig. Vi forholder oss til EØS-regelverket, herunder senderlandsprinsippet. Lotteritilsynets vurdering endrer ikke dette, skriver Skoland.

- Medietilsynet mangler kompetanse

Discovery-sjefen meddeler at konsernet har et pågående søksmål mot staten.

- Det er knyttet til den nye bestemmelsen i kringkastingsloven hvor vi ønsker å få fastslått at Medietilsynet ikke har kompetanse til å gripe inn mot sendinger som Discovery kringkaster lovlig fra andre EØS-land, slik kringkastingsloven § 4-7 legger opp til, uttaler Skoland.

Discovery venter nå på at saken behandles ferdig av domstolene.

- Staten har fått den rettslige avklaringen av dette spørsmålet utsatt ved å hevde at Discovery ikke har rettslig interesse i å få prøvet spørsmålet før vedtak er fattet. Vi venter nå på en avgjørelse fra lagmannsretten på hvorvidt saken vår kan fremmes før vedtaket foreligger, og vi ser frem til at norske domstoler vil gjøre en grundig og god vurdering av hovedspørsmålet når den tid kommer, skriver Skoland.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer