KONTRAST: Adresseavisen ble kåret til Årets avis under Nordiske mediedager tidligere i år. I dag kom nyheten om at avisa skal kutte over 60 årsverk fram mot 2020. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
KONTRAST: Adresseavisen ble kåret til Årets avis under Nordiske mediedager tidligere i år. I dag kom nyheten om at avisa skal kutte over 60 årsverk fram mot 2020. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpixVis mer

Mediebransjen

Massivt kutt i Adresseavisen

Adresseavisen ble kåret til Årets avis i vår. Nå skal de kutte over 60 årsverk. 

(Dagbladet): Adresseavisen kutter over 60 årsverk. Det melder avisa selv på sine nettsider i formiddag.

Kuttene ble presentert for de ansatte på et allmøte torsdag morgen.

Ifølge Adressa vil alle avisas avdelinger bli påvirket av kuttene. Avisa har i dag rundt 230 årsverk.

Mellom 35 og 40 årsverk forsvinner allerede innen 2017.

Fram mot 2020 skal totalt mellom 60 og 70 årsverk kuttes. Spareeffekten ligger på 110-130 millioner fram mot 2020, skriver Adressa.

Adressa ble kåret til Årets avis under Nordiske Mediedager i Bergen i vår, i konkurranse med VG, Nordlys og Morgenbladet, skriver Journalisten.

Sjefredaktøren: - Tøff beskjed

Sjefredaktør Tor Olav Mørseth sier til Dagbladet at det i 2016 og 2017 er en varslet nedgang på 15-20 redaksjonelle medarbeidere.

Ifølge Mørseth er det en del AFP-kandidater i redaksjonen, som har fått tilbud om gavepensjon. Alle ansatte har fått tilbud om sluttpakker.

- Det er selvfølgelig slik at dette er en tøff beskjed for alle. Det går inn på samtlige, sier sjefredaktøren, som samtidig oppfatter at det er forståelse blant de ansatte for situasjonen avisa er i.

- Dere ble kåret til Årets avis i vår. Nå skal dere kutte mellom 15 og 20 redaksjonelle medarbeidere. Hvordan skal dere fortsette å skape den gode journalistikken?

- Det er klart at det blir tøft framover. Det krever først og fremst en hardere prioritering. Kjernen i det vi gjør er den vesentlige journalistikken – det er derfor vi har blitt kåret til Årets avis og vunnet Skup-diplom. Det blir det viktigste å bevare av alt vi driver med, sier Mørseth.

- Nå går vi i gang med arbeidet i hver avdeling, der vi skal bli mye tydelige på hva vi skal levere til leserne våre. Vårt mål er ikke å miste det folk skal bry seg om i hverdagen, men vi må nok kutte noe av det vi har vært vant til å gjøre.

Fall i annonseinntekter

Årsaken til kuttene er at annonseinntektene faller. Spesielt har Adressa, i likhet med flere andre medier, opplevd at det digitale annonsemarkedet i år er vanskeligere enn det har vært tidligere.

- Vi er på mange måter fornøyde: Vi har flere abonnenter enn for ett år siden, og nettrafikken øker. Men så er det slik for oss og for alle andre at konkurransen i annonsemarkedet er en helt annen enn den har vært tidligere. Annonseinntektene faller betydelig, og det er en ny virkelighet som vi er nødt til å tilpasse oss, konkluderer sjefredaktøren.

Det har foreløpig ikke lykkes Dagbladet å komme i kontakt med klubbleder Kjersti Fikse Ness.

Adressa tilhører mediekonsernet Polaris Media, som også rommer aviser som Altaposten, Harstad Tidende og Sunnmørsposten.

Det ble i august kjent at Polaris Media skal kutte 300 millioner kroner fram mot 2020. Innsparingstiltakene skal fordeles på de ulike mediehusene som eies av mediekonsernet, skrev Adressa i august.

Tøff mediesituasjon

Trøndelag-avisa er ikke det eneste mediehuset som er i en tøff økonomisk situasjon for tida.

I januar fikk VG-ansatte beskjed om at avisa kutter i bemanninga.

I mai varslet TV 2 kutt på 350 millioner kroner innen 2020.

I juni meldte Dagens Næringsliv at de skulle kutte 45 millioner kroner, og at 15 journalister måtte gå.

I fjor ble det kjent at Bergens Tidende skulle kutte 30 årsverk i redaksjonen.

Også Egmont har varslet ny kuttrunde.