GJEMMER SEG: «Det er lærerens ansvar å bidra til at elevene forstår pensum,» skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Bjørn Sigurdsøn / NTB Scanpix
GJEMMER SEG: «Det er lærerens ansvar å bidra til at elevene forstår pensum,» skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Bjørn Sigurdsøn / NTB ScanpixVis mer

Matematikklærer som snubletråd

Hvis elever som ikke ser hvorfor de skal lære om et emne blir møtt med skuldertrekk, som fra Karl-Eirik Kval, må man tilgi dem at motivasjonen svikter.

Når jeg leser Karl-Eirik Kvals kronikk «Matematikk som snubletråd», håper jeg hans innstilling og tilnærming til matematikkundervisning ikke er den gjengse hos lærere som underviser i matematikk i Norge. Om det skulle være tilfellet, har jeg en annen teori om hvorfor det går nedover med matematikkunnskapene blant elevene. Hvis elever som ikke ser hvorfor de skal lære om et emne blir møtt med skuldertrekk, som fra Karl-Eirik Kval, må man tilgi dem at motivasjonen svikter.

Det er lærerens ansvar å bidra til at elevene forstår pensum, og å komme med relevante eksempler som gjør dette mulig. Jeg finner det provoserende at Kval gjemmer seg bak den han kaller en teoretisk og virkelighetsfjern læreplan. Selvfølgelig er læreplanen teoretisk, den beskriver bare hvilke områder innen faget elevene skal lære noe om. Hvis ikke en lærer klarer å omsette læringsmålene til nyttig undervisning, er vi på ville veier.

Blant annet beskriver Karl-Eirik Kval funksjoner som teoretisk matematikk. Dette vitner om manglende kreativitet eller forståelse av emnet fra hans side. Her skal han få et praktisk og virkelighetsnært eksempel som burde gå rett hjem i videregående skole: Ta tre ulike mobilabonnementer med ulike månedspris og minuttpriser. Hvor mye koster det å ringe 30, 60 og 90 minutter med hvert i måneden? Hvor mye må du ringe før det lønner seg å bytte abonnement? Ved å svare på disse spørsmålene og vise de ulike abonnementene i både en graf og en tabell, har man allerede oppfylt mesteparten av læringsmålet slik det beskrives i kronikken.

Det er ingen grunn til at det skal være akseptert å si at «matematikk forstår vi ikke i vår familie», eller at matematikk er så mye mer virkelighetsfjernt enn andre fag. Det finnes nok emner i andre fag man ikke alltid ser den daglige nytten av heller, men man hører sjelden noen påstå at språkfag eller religion ligger i veien for ungdoms framtid. Alle trenger ikke lære alt, men jeg mener at på samme måte som historiefaget bidrar til at man kan forstå verden bedre, gjør matematikk det også.

Holdninger smitter og går i arv. Når Kval skriver at han selv ikke forstår det han skal undervise, bidrar han som lærer til å underbygge holdning om at matematikk er vanskelig, virkelighetsfjernt og noe det er greit å ikke forstå. Dette er ikke en matematikklærers rolle!

Artikkelforfatter Trond Smaavik
Artikkelforfatter Trond Smaavik Vis mer