Matematikklærer som snubletråd

Hvis elever som ikke ser hvorfor de skal lære om et emne blir møtt med skuldertrekk, som fra Karl-Eirik Kval, må man tilgi dem at motivasjonen svikter.

GJEMMER SEG: «Det er lærerens ansvar å bidra til at elevene forstår pensum,» skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Bjørn Sigurdsøn / NTB Scanpix
GJEMMER SEG: «Det er lærerens ansvar å bidra til at elevene forstår pensum,» skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Bjørn Sigurdsøn / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Når jeg leser Karl-Eirik Kvals kronikk «Matematikk som snubletråd», håper jeg hans innstilling og tilnærming til matematikkundervisning ikke er den gjengse hos lærere som underviser i matematikk i Norge. Om det skulle være tilfellet, har jeg en annen teori om hvorfor det går nedover med matematikkunnskapene blant elevene. Hvis elever som ikke ser hvorfor de skal lære om et emne blir møtt med skuldertrekk, som fra Karl-Eirik Kval, må man tilgi dem at motivasjonen svikter.

Det er lærerens ansvar å bidra til at elevene forstår pensum, og å komme med relevante eksempler som gjør dette mulig. Jeg finner det provoserende at Kval gjemmer seg bak den han kaller en teoretisk og virkelighetsfjern læreplan. Selvfølgelig er læreplanen teoretisk, den beskriver bare hvilke områder innen faget elevene skal lære noe om. Hvis ikke en lærer klarer å omsette læringsmålene til nyttig undervisning, er vi på ville veier.

Blant annet beskriver Karl-Eirik Kval funksjoner som teoretisk matematikk. Dette vitner om manglende kreativitet eller forståelse av emnet fra hans side. Her skal han få et praktisk og virkelighetsnært eksempel som burde gå rett hjem i videregående skole: Ta tre ulike mobilabonnementer med ulike månedspris og minuttpriser. Hvor mye koster det å ringe 30, 60 og 90 minutter med hvert i måneden? Hvor mye må du ringe før det lønner seg å bytte abonnement? Ved å svare på disse spørsmålene og vise de ulike abonnementene i både en graf og en tabell, har man allerede oppfylt mesteparten av læringsmålet slik det beskrives i kronikken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer