Måtte fjerne sigarett

- En måte å fjerne karakterens selvstendighet på, mener ekspert.

DISKRET FORANDRING: Ser du forskjellen mellom de to plakatene? Foto: Maipo.
DISKRET FORANDRING: Ser du forskjellen mellom de to plakatene? Foto: Maipo. Vis mer
Publisert

Da den norske spillefilmen «Dianas Bryllup» kom på kino i høst, spurte Dagbladets anmelder seg om filmen satte norsk bannerekord.

Hun påpekte, med henvisning til plakaten, at «bruden - freidig nok - røyker en sigarett. Det er en liten pekepinn på hva vi kan vente oss i dette kalaset av en norsk dramakomedie».

Nå har produksjonsselskapet bak filmen, Maipo, bestemt seg for å fjerne den eminente sigaretten i forbindelse med filmens strømmepremiere.

- Lurer seerne

Dagbladet har snakket med flere eksperter på reklame, estetikk og grafisk design.

En av dem, Fredrik Eive Refsli, er førsteamanuensis i grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Han mener plakaten mister flere ting med endringen.

- Det sentrale i bildet er samspillet mellom de to hovedpersonene. Det at hun står med en utent sigarett, gjør at det ser ut som han står og fikler etter noe å tenne den med. Når sigaretten blir bytta ut, hva er det han driver med da? Da gir det plutselig ikke mening, sier han.

Trailer: «Dianas Bryllup». Video: Maipo / Nordisk Film Kino. Vis mer

Han mener at det virker som at man er redd for å støte noen med sigaretten.

Men å fjerne den endrer førsteinntrykket av filmen, og spesielt karakteren Liv, som spilles av Marie Blokhus. Refsli tenker at man kan tolke endringen fra et feministisk perspektiv.

– Begynnelsen av handlingen er lagt til 80-tallet, og den generasjonen kvinner var kanskje den første som var frigjorte fra sin foreldregenerasjons oppfatninger av hvordan kvinner skulle te seg.Refsli mener at sigaretten kan symbolisere en form for selvstendighet og frigjorthet.

Refsli mener at sigaretten kan symbolisere en form for selvstendighet og frigjorthet, en slags «iboende feminisme».

– Sånn sett fører endringen til en slags ufarliggjøring av Liv. En rosa kjærlighet skaper et inntrykk av henne som søt og barnslig, og med det kanskje en mer medgjørlig, kvinne. Og hvis det ikke stemmer overens med karakteren i filmen, er det jo på en måte å lure seeren, sier han.

- Hakket for trashy

Ragnhild Brochmann, som skriver spalten «Estetikeren» i Morgenbladet, tror at PR-eksperter har «dømt det dit hen at sigg, brudekjole og gom vil leses som hakket for trashy. For å bruke det ordet», skriver hun i en e-post.

Endringen fører til et ganske annet inntrykk, mener spaltisten.

«En kjærlighet på pinne, derimot - den sier nostalgisk sødme, bokstavelig kjærlighet og ungdommens uskyld. Og kanskje, en voksen, litt naiv rampethet, siden voksen normalt holder seg for gode til barnas godteri», skriver Brochmann.

- Stereotypisk

Wanda Grimsgaard, som er professor i visuell kommunikasjon ved Universitetet i Sørøst-Norge, mener at kjærligheten er et bedre valg enn sigaretten.

- Både sigaretter og kjærligheter er noe som kan være assosierbart med den tiden, sier hun.

Men sigaretten kan også fort bli en smule stereotypisk som en nostalgisk rekvisitt fra en svunnen tid, mener professoren.

Hun synes for øvrig at plakaten rent estetisk ser bedre ut med kjærligheten.

- Kjærligheten blir et blikkfang på grunn av fargen, da det røde tas opp fra blomstene og plasseres mellom de to. Sigaretten var jo nesten usynlig, mener Grimsgaard.

Filmens produsent, Synnøve Hørsdal, forteller at de ble bedt om å fjerne sigaretten av filmens distributør da den skulle ut til digital distribusjon.

- De skal ikke ha den røyken i bildet. Om det er en av retningslinjene vet jeg ikke, men det blir alltid en diskusjon med røyk i sånne sammenhenger, forteller hun.

Selv om Dagbladets anmelder bare var sånn passe fornøyd med filmen, fikk den jevnt over gode anmeldelser, og ble sett av omtrent 50 000 på kino høsten 2020, som i perioder var sterkt preget av økte smittetall i forbindelse med coronapandemien.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer