Debatt: Kosttilskudd

Mattilsynet følger med!

Mattilsynet fører tilsyn med merking og markedsføring av kosttilskudd.

SVARER OM KOSTTILSKUDD: Bruk av påstander i markedsføringen av kosttilskudd skal være gjenstand for et landsomfattende tilsynsprosjekt med planlegging og gjennomføring i 2019-2020, skriver Mattilsynets Merethe Steen i et tilsvar til et innlegg fra professorene Finn Wisløff og Knut Engedal. Foto: Mattilsynet
SVARER OM KOSTTILSKUDD: Bruk av påstander i markedsføringen av kosttilskudd skal være gjenstand for et landsomfattende tilsynsprosjekt med planlegging og gjennomføring i 2019-2020, skriver Mattilsynets Merethe Steen i et tilsvar til et innlegg fra professorene Finn Wisløff og Knut Engedal. Foto: MattilsynetVis mer
Meninger

I et debattinnlegg i Dagbladet 15. august spør professor emeritus dr. med Finn Wisløff og professor emeritus dr. med Knut Engedal hvem som skal ta ansvar for å beskytte forbrukeren mot villedende markedsføring av kosttilskudd.

De viser til at regelverket for bruk av ernærings- og helsepåstander fastslår at det bare er helsepåstander som er godkjent av EU-kommisjonen etter innstilling fra EUs vitenskapelige komité som er tillatt å bruke. Det er virksomhetenes eget ansvar å følge dette regelverket, og Mattilsynet skal føre tilsyn med at regelverket følges. Deretter hevder de at «Det er imidlertid helt åpenbart at så ikke skjer. Det er i øyeblikket fritt fram å spre reklame med effekt på alle aspekter ved vår helse uten at påstandene er vitenskapelig dokumentert.»

Mattilsynet deler bekymringen knyttet til virksomheter som selger og markedsfører kosttilskudd og som opererer helt på kanten av regelverket med sine helsepåstander. Det er heller ikke greit med bruk av kjente personer som deler sine «gode erfaringer» med produktet. Dette er ikke kunnskapsbasert informasjon.

Det kan også være et problem hvordan kosttilskudd omtales og presenteres på virksomhetenes nettsider og hvordan kosttilskudd omtales på sosiale medier.

Det førende prinsippet er at det er virksomhetenes eget ansvar å følge regelverket. Mattilsynets rolle er å føre tilsyn med at regelverket følges. Dette gjør vi gjennom det løpende tilsynet, og gjennom tilsynsprosjekter hvor vi fokuserer på ulike problemstillinger fra gang til gang.

Vår erfaring fra tilsynet er at dette ofte er krevende saker å føre tilsyn med, fordi mange virksomheter endrer noe, men fortsetter mer eller mindre som før kort tid etter at saken er avsluttet.

På grunn av vår bekymring med bruken av ulovlige helsepåstander bestemte Mattilsynet i 2018 at bruk av påstander i markedsføringen av kosttilskudd skal være gjenstand for et landsomfattende tilsynsprosjekt med planlegging og gjennomføring i 2019-2020.

Regelverket for bruk av ulike påstander om kosttilskudd er omfattende og detaljert. Mattilsynet har derfor publisert både en omfattende veileder til regelverket for bruk av ernærings- og helsepåstander, og ulikt annet veiledningsmateriell for de mer generelle bestemmelsene om merking og markedsføring av næringsmidler, inkludert kosttilskudd.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.