DEBATT

Debatt: Kosttilskudd

Mattilsynet følger med!

Mattilsynet fører tilsyn med merking og markedsføring av kosttilskudd.

SVARER OM KOSTTILSKUDD: Bruk av påstander i markedsføringen av kosttilskudd skal være gjenstand for et landsomfattende tilsynsprosjekt med planlegging og gjennomføring i 2019-2020, skriver Mattilsynets Merethe Steen i et tilsvar til et innlegg fra professorene Finn Wisløff og Knut Engedal. Foto: Mattilsynet
SVARER OM KOSTTILSKUDD: Bruk av påstander i markedsføringen av kosttilskudd skal være gjenstand for et landsomfattende tilsynsprosjekt med planlegging og gjennomføring i 2019-2020, skriver Mattilsynets Merethe Steen i et tilsvar til et innlegg fra professorene Finn Wisløff og Knut Engedal. Foto: Mattilsynet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

I et debattinnlegg i Dagbladet 15. august spør professor emeritus dr. med Finn Wisløff og professor emeritus dr. med Knut Engedal hvem som skal ta ansvar for å beskytte forbrukeren mot villedende markedsføring av kosttilskudd.

De viser til at regelverket for bruk av ernærings- og helsepåstander fastslår at det bare er helsepåstander som er godkjent av EU-kommisjonen etter innstilling fra EUs vitenskapelige komité som er tillatt å bruke. Det er virksomhetenes eget ansvar å følge dette regelverket, og Mattilsynet skal føre tilsyn med at regelverket følges. Deretter hevder de at «Det er imidlertid helt åpenbart at så ikke skjer. Det er i øyeblikket fritt fram å spre reklame med effekt på alle aspekter ved vår helse uten at påstandene er vitenskapelig dokumentert.»

Mattilsynet deler bekymringen knyttet til virksomheter som selger og markedsfører kosttilskudd og som opererer helt på kanten av regelverket med sine helsepåstander. Det er heller ikke greit med bruk av kjente personer som deler sine «gode erfaringer» med produktet. Dette er ikke kunnskapsbasert informasjon.

Det kan også være et problem hvordan kosttilskudd omtales og presenteres på virksomhetenes nettsider og hvordan kosttilskudd omtales på sosiale medier.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer