McDagligvare

Mektige matkjeder forflater norsk matkultur.

KONSENTRERT MAKT: «Det norske dagligvaremarkedet har den største konsentrasjon av kjedemakt i Europa. Fire paraplykjeder står for over 99 prosent av dagligvareomsetningen i Norge», skriver kronikkforfatteren.

Illustrasjonsfoto: Bjørn Langsem
KONSENTRERT MAKT: «Det norske dagligvaremarkedet har den største konsentrasjon av kjedemakt i Europa. Fire paraplykjeder står for over 99 prosent av dagligvareomsetningen i Norge», skriver kronikkforfatteren. Illustrasjonsfoto: Bjørn Langsem Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Vi har alle vært innom en av de store burgerkjedene. Utsalgsstedene er like, uansett hvor man befinner seg i verden. Menyene gir inntrykk av å være i en voldsom utvikling: sunnere alternativer tilbys jevnlig, nye produkter fra alle kanter av verden kommer og går, prisene kuttes og kuttes igjen. Likevel sitter vi der med det samme måltidet som sist. Og det er ikke blitt billigere.

Heldigvis har vi alternativer. Restauranter finnes på hvert gatehjørne: billige og dyre, gode som dårlige, og med og uten hamburger på menyen.

Situasjonen er en annen når det gjelder dagligvare. Vi har en rekke ulike matbutikker, men nordmenn er i løpet av sin hverdag tvunget til å forholde seg til en av de fire store matkjedene. Det norske dagligvaremarkedet har den største konsentrasjon av kjedemakt i Europa. Fire paraplykjeder står for over 99 prosent av dagligvareomsetningen i Norge. Norgesgruppen alene kontrollerer 40 prosent av norske dagligvarebutikker. Tar vi med utsalgssteder som kiosk og bensinstasjon, er andelen enda høyere. Dette gir en håndfull aktører enorm påvirkning på norsk matøkonomi og - enda viktigere - den norske handlekurven.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer