Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

McMuseum

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

MUSEER: Guggenheim-museets ekspansjonsiver later til å være grenseløs. Denne uka offentliggjorde det sin plan om å bygge en ny filial i det oljerike arabiske emiratet Abu Dhabi - verdens største Guggenheim-museum så langt. Prosjektet er et resultat like mye av lokale myndigheters ønske om å utvikle Abu Dhabi som kultur- og luksusreisemål som New York-museets visjon om Guggenheim som en global merkevare med filialer verden rundt. Mest berømt, ved siden av Frank Lloyd Wrighs såkalte «moderskip» på Manhattan (1959), er Frank Gehrys skulpturelle Bilbao-filial fra 1997. Museet er blitt et verdenskjent eksempel på hvordan vestlig «merkevarearkitektur» kan skape økonomisk og kulturell vekst. Gehry, Guggenheims egen husarkitekt, har også fått gigantoppdraget i Abu Dhabi.

SIDEN HAN OVERTOK som museets direktør i 1988, har Thomas Krens vært blant kunstverdenens mest kontroversielle skikkelser. Ved hjelp av Guggenheims spektakulære samling, lokale myndigheter, «big business» og superstjernearkitekter som Gehry og Rem Koolhaas, har han skapt et museumsrike der han nå også hersker over filialer i Bilbao, Berlin, Venezia og Las Vegas. Men nederlagene har vært minst like mange som seirene: Planen om et Jean Nouvel-tegnet museum i Rio er forlatt, i likhet med Zaha Hadids Taiwan-filial. Filialen lenger syd på Manhattan måtte legges ned, og planen om et nytt, Gehry-tegnet signalbygg i New York ble forlatt. To Koolhaas-tegnede avdelinger i Las Vegas er redusert til én. Et prosjekt i Guadalajara i Mexico vakler på grunn av pengemangel. Men planen om et Guggenheim-museum i Hongkong lever foreløpig videre.

KRENS BLIR STADIG kritisert for å blande business og kunst. Hans utstillinger av motorsykler og Armani-plagg ble møtt av drepende anmeldelser. Han har kranglet offentlig med sin styreformann og største økonomiske velgjører, Peter Lewis, som endte med at han trakk seg. Mange mener at Krens, snarere enn å bygge en verdensberømt kunstmerkevare, trekker det stolte Guggenheim-navnet ned i søla. Men i Abu Dhabi kommer den største utfordringen trolig til å bli å formidle vestlig samtidskunst, full som den er av erigerte peniser og alskens tabubrudd, til meget konservative muslimer.