NYTENKNING: Miljøpartiet De Grønne foreslår fem prinsipper for et grønt skattesystem. Her fra Partilederdebatten på Stortinget
 Erna Solberg,  Jonas Gahr Støre , Audun Lysbakken og Rasmus Hansson
Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
NYTENKNING: Miljøpartiet De Grønne foreslår fem prinsipper for et grønt skattesystem. Her fra Partilederdebatten på Stortinget Erna Solberg, Jonas Gahr Støre , Audun Lysbakken og Rasmus Hansson Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

MDG foreslår en kraftig opptrapping av drivstoffprisene

Noe er galt med det norske skattesystemet. Vi trenger et grønt skatteskife, skriver Rasmus Hansson.

Meninger

Noe er galt med det norske skattesystemet. Vil du redde miljøet? Da kan du ta en lang togtur på ferie, og bruke noen ekstra hundrelapper mens naboen allerede er framme med flyet sitt, og poster bilder på Instagram fra feriemålet. Du kan prøve å reparere den gamle mobilen din, mens vennene dine bruker omtrent like mye penger på å kjøpe en flunkende ny en.

Du kan sykle på utrygge sykkelveier og puste inn eksos mens naboen freser forbi deg i en oppvarmet bilkupé. Og rikingen som eier et oljeselskap får mye mer gunstige skattefordeler enn gründeren som vil satse på solceller. Er det rart det går tregt å gjøre Norge grønnere?

«Grønt skatteskifte» er blitt et moteord i politikken. Alle politikerne skjønner at vi må gjøre det lønnsomt å være miljøvennlig og dyrt å forurense hvis vi skal forurense mindre. Da Erna Solberg tok over makten, sa hun at skattene var en av de viktigste virkemidlene hennes for å kutte klimagassutslipp. Hun hadde arvet et mistilpasset skattesystem av den rødgrønne regjeringen.

Men heller ikke de blå skjønner poenget med grønne skatter: Regjeringen har hatt to diskusjoner om miljøvennlige skatter: om «poseavgiften» og om «flyseteavgiften». Poseavgiften hadde ikke så mye med klima å gjøre. Ikke ble den noe av heller, etter at Venstre og FrP hadde kranglet om hvem av dem som egentlig hadde funnet på avgiften.

Det samme skjedde med flyseteavgiften. Det var bra av regjeringen å gjeninnføre en liten avgift i vår. Men da flyseteavgiften ble fjernet i 2001, var den på 340 kroner i dagens kroneverdi. Nå er den under en fjerdedel av det gamle nivået, men regjeringen holdt på å bryte sammen. Og det var jo nå vi virkelig skulle i gang med grønne tiltak som virker.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet raste da de ble redde for at flyseteavgiften faktisk kunne komme til å virke, altså bidra til at færre ville fly. De gikk på barrikadene for selveste Ryanair, som Arbeiderpartiet ellers boikotter og skjeller ut for å være et bandittselskap. Først da det ble klart at en så liten flypassasjeravgift knapt ville få noen miljøeffekt, roet kritikken seg.

Hverken opposisjonen eller regjeringen skjønner poenget med miljøavgifter. De holder seg til små avgifter som ikke har miljøeffekt, og putter pengene i statens store generelle lomme.

Målet med virkelige miljøavgifter må være noe helt annet. Miljøavgifter skal endre adferden vår, bidra til å bygge opp gode alternativer og drive fram mer miljøvennlig teknologi, og etter hvert blir mer eller mindre overflødige.

Effektive miljøavgifter skal ha begrenset varighet; bare fram til bedre miljøløsninger er på plass. Til gjengjeld må politikerne tørre å sette dem høyt nok til at de virker. Dermed kan folk også forholde seg til hva som er formålet og hvor lenge det skal vare.

Regjeringens foreløpige forsøk på å innføre grønne avgifter er basert på det motsatte prinsippet: de innfører miljøavgifter for å dekke inn valgflesk.

Desto verre blir det av at begge sider risikerer å gjøre samfunnet vårt mer avhengig av inntektene fra forurensing. Høyresiden ønsker å bruke inntektene fra miljøavgifter til å gi skatteletter, venstresiden til å utvide velferdsordninger.

Men hva skjer den dagen forurensingen og inntektene fra miljøavgifter synker? Hvilket parti er klare for å gå til valg på å kutte i velferdsordningene eller øke skattene igjen? Vi kan ikke innføre miljøavgifter som gjør at velferden vår blir mer og mer avhengig av høy forurensing.

Både regjeringen og de rødgrønne partiene spiller et høyt spill når de innfører miljøavgifter uten effekt. Norge er et av de få landene i verden der folk flest er fornøyde med å betale skatt. Vi føler at vi får god valuta for pengene gjennom velferdsstaten. Men dette er et sårbart system.

Hver gang politikere innfører avgifter og skatter som er vanskelige å forstå, som virker urettferdige eller der vi ikke ser formålet, bidrar de til å undergrave nordmenns viktige tillit til systemet. Regjeringen har gjort en av vår tids viktigste debatter til en farse, der folk har blitt mer bekymret for skjebnen til Rygge flyplass enn hvorvidt Norge klarer å kutte klimagassutslipp.

Norge trenger prinsipper for et ekte grønt skatteskifte, ikke nok et gjørmeslagsmål om uvirksomme symbolavgifter. De Grønne foreslår følgende enkle krav:

1. Målet med en miljøavgift skal ikke være ikke å tjene mest mulig penger, men å endre folks adferd.

MDG foreslår at avgiftsnivået må baseres på hva som skal til for å redusere forurensing, ikke på å øke inntektene til statkassa.

2. Flere miljøavgifter bør deles rett ut igjen til skattebetalerne, slik at miljøvennlig oppførsel blir belønnet direkte, og vi ikke gjør oss avhengige av høy forurensing for å finansiere velferden.

MDG foreslår å sette en klar plan for kraftig opptrapping av drivstoffprisene, etter et prinsipp om at alle pengene deles ut igjen likt over skatteseddelen. Da vil det være en direkte økonomisk gevinst av å endre reisemåte.

3. Avgifter som ikke deles direkte ut igjen, må brukes til å utvikle nytt næringsliv, bygge opp grønn infrastruktur og andre miljøtiltak.

MDG foreslår å realisere planene for å bygge 4-timers togforbindelser Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim, og 6 timers reise til Stavanger.

4. Erna har innkalt til dugnad. Da bør folk vite når den starter, hvor mye vi skal gjøre, og når vi er ferdige. Miljøavgifter må innføres som en del av et grønt skifte som er radikalt, men forutsigbart.

MDG foreslår å innføre årlige klimabudsjetter som gjør det lett å se hvordan vi kutter utslipp, og hvilken rolle avgiftene og skattene spiller.

5. Hele skattesystemet må innrettes slik at vi raskest mulig får et samfunn der vi bygger velferden vår på skatt på overskudd på miljøvennlig virksomhet.

MDG foreslår å kutte subsidiene til fossilindustrien, og gi bedre vilkår til bærekraftige næringer og nye bedrifter.