FØLER SEG IKKE TRUFFET: Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF). Foto: Lars Eivind Bones
FØLER SEG IKKE TRUFFET: Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF). Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

DEBATT

Fornebubanen og E18:

MDG-Hermstads underlige lignelse

Å si nei til naboen og forvente støtte til det samme hos seg selv, er ikke spesielt imponerende.

Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

MDGs Arild Hermstad skriver i Dagbladet 23. juli at Fornebubanen er et gissel for å bygge ut E18. Han vet utmerket godt at det ikke er tilfelle. Gisseltakeren er ifølge Hermstad, meg – et stempel jeg ikke kjente at traff meg spesielt.

Jeg kunne snudd Hermstads gissel-lignelse rundt, og kalt E18 for gisselet. Men det blir like meningsløst. For faktum er at både Fornebubanen og E18 er en del av Oslopakke 3 – og en del av den brede lokalpolitiske enigheten som denne pakken bygger på. Dette er en pakke både stat, fylke og kommuner må forholde seg til.

Den rødgrønne siden i Viken og Oslo kan ikke ønske Oslopakke 3, men si nei til E18.

E18 og Fornebubanen henger også sammen fysisk. Vestre lenke er ny adkomst fra ny E18 til Fornebu. Denne må være på plass for at grunneierbidraget på 2,5 milliarder kroner til Fornebubanen, som prosjektet er avhengig av, kan stilles til disposisjon.

Det eneste realistiske alternativet for å få bygget Vestre lenke, er at denne bygges ut som en del av det E18-prosjektet som nå er vedtatt.

For vi skal sørge for at Fornebubanen skal bygges. Det er et veldig viktig kollektivprosjekt for Oslo og Bærum – noe jeg hele tiden har ment.

Men vi må ha to tanker i hodet samtidig, og kan ikke late som at prosjektene ikke henger sammen – for de gjør det. At MDG så aktivt jobber mot dette, forsinker prosessen – og utbyggingen.

Det er riktig at Fornebubanen har vært lovet og forventet i mange år, men det har også E18 Vestkorridoren.

Siden Viken trakk den nødvendige lånegarantien for E18 Lysaker-Ramstadsletta, har vi i det siste halve året gjort endringer i prosjektet, slik at det har blitt mer miljøvennlig og et bedre kollektivprosjekt.

«Monsterveien» som Hermstad og MDG snakker om, skal gi færre felt til bilister og flere til busser. Ny E18 er et byutviklings- og kollektivprosjekt – et grønt veiprosjekt for framtiden som løser problemer og skaper muligheter!

At Hermstad og MDG fullstendig ignorerer at bilistene vest for Oslo allerede har betalt om lag 4 milliarder kroner i bompenger siden 2008 for et vei- og kollektivprosjekt MDG nå vil torpedere, får vi bare notere oss.

Jeg har lagt til rette for utbygging av Fornebubanen ved å stille med 8,1 milliarder kroner til prosjektet. Videre har jeg også lagt til rette for realisering av Vestre lenke ved at E18 Lysaker-Ramstadsletta er vedtatt av Stortinget.

Det er nå opp til lokale parter å stille en nødvendig lånegaranti for E18-prosjektet. Staten står ved sine forpliktelser.

Samtidig ønsker Hermstad og MDG støtte og tilslutning til en flott utbygging av Filipstadområdet med lokk over E18 – et prosjekt som er bemerkelsesverdig likt det han selv vil hindre at kommer sine naboer i Bærum til gode.

Å si nei til naboen og forvente støtte til det samme hos seg selv, er ikke spesielt imponerende.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer