UTBYGGING: Biler på E18 ved Lysaker. - Venstre har i mange år ment at E-18 må forbedres, for å få bedre fremkommelighet for busser og syklister, redusere luftforurensningen i Bærum kommune ved å legge deler av veien i tunnel, og å åpne for byutvikling på områdene som dermed frigjøres, skriver artikkelforfatteren. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
UTBYGGING: Biler på E18 ved Lysaker. - Venstre har i mange år ment at E-18 må forbedres, for å få bedre fremkommelighet for busser og syklister, redusere luftforurensningen i Bærum kommune ved å legge deler av veien i tunnel, og å åpne for byutvikling på områdene som dermed frigjøres, skriver artikkelforfatteren. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Debatt: Ny E-18

MDGs halmstrå

Det er vanskelig å forstå hvorfor MDG klamrer seg til en løsning som har utelukkende negative konsekvenser, både økonomisk og miljømessig. 

Meninger

Det er forståelig at MDG har behov for å tåkelegge debatten om E-18 Vestkorridoren etter å ha gått på et gigantisk nederlag i forhandlingene om Oslopakke 3. Det hører likevel med til sjeldenhetene å komme med så mange gale påstander som Eivind Trædal gjør i sitt innlegg på dagbladet.no 24. mai.

Venstre har i mange år ment at E-18 må forbedres, for å få bedre fremkommelighet for busser og syklister, redusere luftforurensningen i Bærum kommune ved å legge deler av veien i tunnel, og å åpne for byutvikling på områdene som dermed frigjøres. Forutsetningen har hele tiden vært at det ikke skal føre til at det kommer mer biltrafikk inn til Oslo. Det står vi fast på.

Da Oslopakke 3 ble reforhandlet i fjor, ble Høyre, Arbeiderpartiet, Venstre, SV og Miljøpartiet De Grønne i Oslo og Akershus enige om at hele E-18 mellom Lysaker og Asker skal bygges ut, men at Statens vegvesen skal utrede nye løsninger som får ned kostnaden på prosjektet. Det mener jeg var et godt kompromiss, og det ligger tett opp til den løsningen Venstre gikk til valg på i 2015.

MDG, derimot, gikk i 2015 til valg på at ikke en eneste meter av E-18 skulle utbedres på noen som helst måte. Ethvert byråd som gikk inn for å gjøre noe med E-18 skulle i følge MDGs toppkandidat, og senere samferdselsbyråd, Lan Marie Berg, umiddelbart felles. Det var et løfte som varte helt til forhandlingene ble sluttført, og MDG hadde gått med på å bygge hele veien, fra Lysaker til Drengsrud i Asker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I stedet for å si til velgerne sine at de valgte å inngå et kompromiss, forsøkte MDG å fremstille forhandlingsresultatet som en blank seier, og gav inntrykk av at de hadde satt ned foten for så godt som hele utbyggingen. Det hadde de ikke, noe enhver som leser avtaledokumentet kan se.

Halmstrået MDG brukte for å dekke over manglende gjennomslag i forhandlingene var en enighet om å splitte utbyggingen mellom Lysaker og Ramstadsletta i to deler, ved å utsette bygging av Høviktunnelen på Strand. Nå har Statens vegvesen undersøkt hva det egentlig innebærer, og kommet med en kraftig advarsel til oss politikere. Å dele opp denne strekningen i to betyr nemlig at prosjektet blir langt dyrere og at byggetiden fordobles fra fem til ti år. I tillegg vil miljøbelastningen øke kraftig, og løsningene for buss og sykkel blir dårligere. På toppen av det hele vil det bli nødvendig å rive mange hus i Bærum, til tross for at det bor mennesker i disse husene i dag, for å få på plass midlertidige løsninger i byggeperioden.

Det er vanskelig å forstå hvorfor MDG klamrer seg til en løsning som har utelukkende negative konsekvenser, både økonomisk og miljømessig. Det er naturlig å anta at det skyldes et kraftig oversalg av eget gjennomslag i forhandlingene om Oslopakke 3.

Venstre stiller oss bak den Oslopakken som vi har vært med på å forhandle frem, men vi tar også nye fakta innover oss når vi får dem presentert fra fagfolk. Å gjennomføre utbygging av strekningen Lysaker-Ramstadsletta i ett innebærer ikke noen risiko for kollektivsatsningen i Oslopakke 3, slik Trædal hevder. Det medfører heller ikke økt biltrafikk inn til Oslo, noe Statens vegvesen bekrefter. Det betyr bare at man blir raskere ferdig til en lavere pris, vi får bedre buss- og sykkelvei, og slipper å frata et tyvetalls familier hjemmene sine.

At Trædal ikke stoler på fagmyndighetenes vurdering får være hans sak. Men det er ikke riktig som han skriver, at Stortinget bestemmer at man går fra 2 til 3 felt inn til Oslo på et større stykke av veien. Det er nemlig minst to år til byggestart for dette prosjektet, og Vegvesenet har dermed god tid til å komme med de nedskalerte planene et bredt flertall i Oslo og Akershus har bedt om. Det vil gi grunnlag for nye diskusjoner om utformingen av E-18, og Venstre ser frem til å delta i den debatten. I mellomtiden bør MDG slutte å fremstille saken som om den er en diskusjon om hvorvidt E-18 skal utbedres. Det har de nemlig skrevet under på at den skal, selv om de forsøker hardnakket å hevde det motsatte.