Mecom, så og vant

MEDIER: Nordirske David Montgomery og selskapet Mecom gikk av med seieren i kampen om Orkla Media, mediekonsernet som fra juli ikke lenger er norsk, men et datterselskap av et britisk selskap (For ordens skyld: Konsernet som eier Dagbladet var også i forhandlinger om kjøp av Orkla Media). For Orkla var det et vennlig salg. De hjelper Mecom med finansieringen ved å beholde en eierandel på mellom 10 og 20 prosent. Men for ledelsen i Orkla Media er situasjonen vanskeligere. De ønsket ikke Montgomery og Mecom som eiere, og prøvde å overtale Orkla-styret til å velge en annen løsning. Nå må de smile pent til den nye sjefen i huset. Og for redaktører, journalister og andre ansette i Orkla Media er dette et direkte fiendtlig oppkjøp. De sitter i dag med den nye eieren de absolutt ikke ville ha.

TO SPØRSMÅL STÅR IGJEN: Hvordan kunne dette skje, og hva kommer til å hende videre nå? Da sjefen i Orkla Media, Bjørn M. Wiggen, 11 november i fjor gikk ut med den rene kontaktannonse etter en ny strategisk partner, var det ikke et rent salg som sto på dagsorden. -  Vi åpner for slike løsninger hvis vi kan skape en sterk industriell enhet, sa Wiggen da. Men Mecom er et medieinvesteringselskap, ingen industriell partner. Mecom har knapt ti ansatte, og har neppe mye å bidra med for å styrke selskapet på Internett, eller andre områder Orkla Media står svakt. Når selskapet annonserer at hovedkontoret, inntil videre, skal ligge i Norge, er det ingen overraskelse. De har jo ikke folk andre steder til å gjøre jobben. Det vil bli mer spennende å se hvilke nye partnere som nå skal inn på eiersida i Mecom. Det er mulig David Montgomery ser for seg samarbeid også med andre medieaktører i Norge, slike som kan styrke Orkla Media industrielt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

PÅ KORT TID har lille Mecom kjøpt opp aviser i Tyskland og Nederland, gjerne i finansløsninger der andre eier brorparten. I Tyskland eier Mecom bare 15 prosent av sine aviser. Resten eies av et amerikansk investeringsselskap. Hvordan finansieringsmodellen for kjøpet av Orkla Media vil se ut, blir spennende. Pengene må skaffes fra andre enn Mecom selv, og tungt lånefinansierte oppkjøp krever høy og rask avkastning.

ORKLAS NYE STYREFORMANN, Stein Erik Hagen, har rygget baklengs inn i dette salget, med stadige forsikringer om at han primært ønsket nye norske eiere til Orkla Media, og at han slett ikke ville selge for enhver pris. Men den prisen han fikk, var tydeligvis høy nok. I siste instans stilte Hagen med den avgjørende stemmen til Montgomery. Hadde han gjort noe annet, ville styreformannen stått mot Orklas konsernsjef Dag Opedal. I stedet ble de enige, og Hagen konsoliderte sin posisjon i nye, mediefrie Orkla. De ansattes representanter, de som nettopp hjalp Hagen til det styrevervet, står igjen og føler seg lurt.

SALGET ER UPOPULÆRT. Som konsern velger Orkla å bytte bort politisk og samfunnsmessig goodwill mot nye milliarder i kassa. Når de samtidig velger å gå inn med en eierandel i Mecom, blir de også stående som en varig garantist for Mecoms videre handlinger.For pengene får Montgomery majoriteten i 32 norske lokalaviser. Halvparten av ukebladkonsernet Hjemmet Mortensen får han ikke, der bruker danske Egmont sin forkjøpsrett. Derimot blir Mecom største medieaktør i Polen, og Montgomery får hele Berlingske Tidende i Danmark. Berlingske står nå foran enorme utfordringer på et dansk marked som til høsten vil flomme over av gratisaviser. Kanskje var det her kjøpmann Hagens kunnskap om viktigheten av å selge varene før holdbarhetsdatoen går ut, som tippet ham i retning salg. Men nettopp den danske aviskrigen kan gi Orkla Medias norske aviser en liten pustepause - det er i Danmark Montgomery først må ta kraftige grep.

LIKEVEL KOMMER KRAVENE raskt nok hit. I avisene Mecom kjøpte i Tyskland skal det være stilt krav om 21 prosent årlig avkastning, melder Spiegel. Men slik inntjening lar seg ikke innfri uten kraftige nedskjæringer i stab og kostnader. Nå er ikke nedskjæringer noe nytt i Orkla Media. Allerede i fjor annonserte Orkla planer om å kutte ytterligere 300 millioner i selskapet. Det er ingen grunn til å tro at Montgomery vil kreve mindre. Nedskjæringene vil bety dårligere aviser i norske lokalmiljøer, mens overskuddet brukes til å skape rom for nye oppkjøpsraid i andre land. Slik Orkla så gevinsten i å samle norske lokalaviser til et nasjonalt konsern, mener Montgomery å se nye gevinster ved å gjøre det samme på europeisk nivå. Samtidig er det klart at han selvsagt ikke er tjent med å kjøre avisene i senk. Spørsmålet er bare om den brutale resepten Montgomery har brukt før er den riktige forretningsideen for avismarkedet i Norge.

NORSKE POLITIKERE kan lite gjøre. Slik Orkla kjøpte seg opp i utlandet, må selvsagt utlendinger kunne kjøpe seg opp i Norge. Mer spennende å se hva Orkla Medias ansatte og redaktører nå vil gjøre. I Tyskland ga journalistene i oppkjøpte Berliner Zeitung nylig ut en protestavis, der de på førstesida protesterte mot sine egne, nye eiere. De neste dagers ledere i Orkla Media-avisene vil bli svært interessant lesning.