BOK: Billedkunstneren John David Nielsen (f. 1938) debuterte i Unge Kunstneres Samfund på midten av 60-tallet. Omtrent samtidig sto han fram som skribent i det legendariske tidsskriftet Kunst etc., som var et bilag til Bonytt men med UKS som ansvarlig for det redaksjonelle stoffet. Publikasjonen ble kortlivet, men Nielsen rakk likevel å få et ry som en særegen stemme når det gjaldt å verbalisere tanker om billedkunst. Seinere har han med ujevne mellomrom levert godt formulerte og tankevekkende bidrag om bilder i høyst ulike publikasjoner. Noen av dem er nå samlet mellom to permer med den typisk nielsen’ske tittelen «Blott til plaisir for en ørkesløs almenhet og andre artikler».
Det er stor tematisk spennvidde i boka, med ytterpunkter som «Billedkunstneren Stabel» og «Er Odd Nerdrum Rembrandt – eller Rembrandt Nerdrum?» Den siste (fra 1976) står seg fortsatt som det mest innsiktsfulle og originale bidraget til en av de mange debattene, som Nerdrum til nå har rukket å reise her til lands. Nielsen så den gang publikums omfavning av nyromantikerens maleri – og kritikernes motsatte holdning – i lys av det dystre faktum, at vi i Norge mangler den museale kunsten som nesten over alt ellers i Europa og USA ville vært en naturlig referanse og målestokk.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger