Med denne ble iPhone-spill enda tøffere

Gyroskopet åpner for nye spillmuligheter.

|||En av de største oppgraderingene i iPhone 4 vil du ikke umiddelbart legge merke til når du får telefonen mellom hendene.

«Rubik?s Cube»
17 kronerHer er et glimrende eksempel på hvordan gyroskopet kan brukes i puslespill. Dette er, som navnet antyder, en virtuell versjon av Rubiks kube. Når du skal forsøke å samle alle fargene på hver sin side av kuben, kan du enkelt vri og vende på telefonen for å sjekke de forskjellige sidene underveis. Kan av og til virke litt vinglete, men ideen er god — og oppgraderinger gjør ting garantert bedre. Spillet støtter også de fleste fargebaserte 3D-briller.
«Rubik?s Cube» 17 kronerHer er et glimrende eksempel på hvordan gyroskopet kan brukes i puslespill. Dette er, som navnet antyder, en virtuell versjon av Rubiks kube. Når du skal forsøke å samle alle fargene på hver sin side av kuben, kan du enkelt vri og vende på telefonen for å sjekke de forskjellige sidene underveis. Kan av og til virke litt vinglete, men ideen er god — og oppgraderinger gjør ting garantert bedre. Spillet støtter også de fleste fargebaserte 3D-briller. Vis mer

Det innebygde gyroskopet gir seg først til kjenne når du prøver et av de foreløpig få programmene som støtter det, men gjør seg til gjengjeld da svært bemerket. Selv om iPhone hele tiden har hatt et såkalt aksellerometer som har latt deg styre spill med bevegelse, øker gyroskopet følsomheten og mulighetene radikalt.

«Zen Bound 2»
17 kronerSom i det populære førstespillet, skal du i Zen Bound 2 surre en snor rundt en liten trefigur, en øvelse som etter hvert krever mye presisjon. Gyroskopet lar deg likevel ikke her vri og vende på figuren, i stedet bruker spillet sensoren for å gi en mer nøyaktig plassering av snoren rundt figuren. Siden spillutviklere hele tiden må ha gamle iPhone-modeller uten gyroskop i tankene når de lager spill, kan dette bremse kreativiteten en smule.
«Zen Bound 2» 17 kronerSom i det populære førstespillet, skal du i Zen Bound 2 surre en snor rundt en liten trefigur, en øvelse som etter hvert krever mye presisjon. Gyroskopet lar deg likevel ikke her vri og vende på figuren, i stedet bruker spillet sensoren for å gi en mer nøyaktig plassering av snoren rundt figuren. Siden spillutviklere hele tiden må ha gamle iPhone-modeller uten gyroskop i tankene når de lager spill, kan dette bremse kreativiteten en smule. Vis mer

Det kan egentlig sammenliknes med lanseringen av MotionPlus-tilbehøret til Wii, der vi i fjor kunne koble en gyroskopdings på kontrollerne som fra før hadde innebygde aksellerometre.

Med gyroskopet
på plass, kan iPhone nå registrere alle rotasjoner som gjøres rundt X-, Y- og Z-aksene. Fra før kan aksellerometeret merke alle bevegelsene som går langs disse aksene, og kombinert virker sensorene med en overraskende presishet.

«Eliminate: GunRange»
6 kronerHer kan du oppleve hva gyroskopet kan bety for håndholdte skytespill. Spillet er i utgangspunktet bygget rundt en enkel idé — du er på skytebanen — men måten du styrer på er hakket mer imponerende. Du kan se rundt deg og sikte ved å bevege på telefonen, det er nesten som om skjermen fungerer som et vindu inn på skytebanen. På tidligere iPhone-modeller kan du bruke fingrene på skjermen for å sikte, men det er i gyroskopet moroa ligger.
«Eliminate: GunRange» 6 kronerHer kan du oppleve hva gyroskopet kan bety for håndholdte skytespill. Spillet er i utgangspunktet bygget rundt en enkel idé — du er på skytebanen — men måten du styrer på er hakket mer imponerende. Du kan se rundt deg og sikte ved å bevege på telefonen, det er nesten som om skjermen fungerer som et vindu inn på skytebanen. På tidligere iPhone-modeller kan du bruke fingrene på skjermen for å sikte, men det er i gyroskopet moroa ligger. Vis mer

Uansett hvordan du vrir og vender på telefonen vil den kunne merke og gjenspeile dette, noe som åpner for store muligheter i spillsammenheng.

«N.O.V.A.»
29 kroner Som et slags «Halo» for iPhone spiller du her en Master Chief-liknende soldat i rommet, og selvfølgelig får du ikke gå i fred for utenomjordiske slemminger av alle størrelser. Dette spillet viser i praksis hvordan gyroskopet kan gi svært presise kontroller på mobile enheter, noe kom kommer godt med når man i tillegg ikke kan styre med knapper. Fortsatt må du berøre skjermen når du skal bevege spillfiguren, men du kan nå se deg rundt og sikte ved å bevege på telefonen (i kombinasjon med skjermberøring for de større bevegelsene, som når du går rundt hjørner). Det tar litt tid å bli vant til styringen, men når det først sitter føles det helt naturlig.
«N.O.V.A.» 29 kroner Som et slags «Halo» for iPhone spiller du her en Master Chief-liknende soldat i rommet, og selvfølgelig får du ikke gå i fred for utenomjordiske slemminger av alle størrelser. Dette spillet viser i praksis hvordan gyroskopet kan gi svært presise kontroller på mobile enheter, noe kom kommer godt med når man i tillegg ikke kan styre med knapper. Fortsatt må du berøre skjermen når du skal bevege spillfiguren, men du kan nå se deg rundt og sikte ved å bevege på telefonen (i kombinasjon med skjermberøring for de større bevegelsene, som når du går rundt hjørner). Det tar litt tid å bli vant til styringen, men når det først sitter føles det helt naturlig. Vis mer

Det er ennå ikke mange programmer som støtter teknologien — men straks utviklerne får klødd seg litt i hodet og lært seg å bruke den, vil vi garantert se en rekke unike spill og andre programmer som (på godt og vondt) krever at du vrir og vender litt ekstra mye på telefonen.

«Archetype»
17 kronerI dette førstepersons skytespillet handler alt om kampene du spiller mot andre over nettet. Noe vil da kanskje si at det ikke er mulig å skape like heftige kamper som på pc eller konsoll, når kontrollene er begrenset til en touchskjerm — men etter noen runder vil kanskje pipen få en annen lyd (spesielt om rundene utspilles på bussen, der man ikke ellers har så store fraggemuligheter). De klassiske kontrollene med virtuelle joysticks fungerer godt, spesielt ettersom våpenet avfyres automatisk når du sikter på en fiende — men med siktehjelpen fra gyroskopet er det å få fienden på kornet enda mer intuitivt og enkelt.
«Archetype» 17 kronerI dette førstepersons skytespillet handler alt om kampene du spiller mot andre over nettet. Noe vil da kanskje si at det ikke er mulig å skape like heftige kamper som på pc eller konsoll, når kontrollene er begrenset til en touchskjerm — men etter noen runder vil kanskje pipen få en annen lyd (spesielt om rundene utspilles på bussen, der man ikke ellers har så store fraggemuligheter). De klassiske kontrollene med virtuelle joysticks fungerer godt, spesielt ettersom våpenet avfyres automatisk når du sikter på en fiende — men med siktehjelpen fra gyroskopet er det å få fienden på kornet enda mer intuitivt og enkelt. Vis mer

Ennå er det ikke mange spill som støtter gyroskopfunksjonen, men du kan banne på at de kommer på rad og rekke om ikke lenge. Men under her presenterer vi noen av de første, som lar deg se hva teknologien er god for:

«Gyroblox 4»
17 kronerDette Jenga-aktige spillet er vel strengt tatt ikke verdt de 17 kronene det koster, men fordi Steve Jobs brukte det da han demonstrere gyroskopet på iPhone 4-pressekonferansen tidligere i år, kommer mange til å laste det ned likevel — mest av alt for å briefe med telefonen til de som vil høre på. Her kan du se et tårn bygget opp av treklosser fra alle sider, bare ved å vri og vende på telefonen. Fysikken på brikkene, som du kan trekke ut fra tårnet, er ikke all verden — så bruk heller pengene på et av de andre ordentlige spillene.
«Gyroblox 4» 17 kronerDette Jenga-aktige spillet er vel strengt tatt ikke verdt de 17 kronene det koster, men fordi Steve Jobs brukte det da han demonstrere gyroskopet på iPhone 4-pressekonferansen tidligere i år, kommer mange til å laste det ned likevel — mest av alt for å briefe med telefonen til de som vil høre på. Her kan du se et tårn bygget opp av treklosser fra alle sider, bare ved å vri og vende på telefonen. Fysikken på brikkene, som du kan trekke ut fra tårnet, er ikke all verden — så bruk heller pengene på et av de andre ordentlige spillene. Vis mer
«Real Racing»
29 kronerDette er allerede kongen av bilspill på iPhone (og iPad), og styringen der du svinger på enheten som et ratt fungerte overbevisende bare med aksellerometeret. Uansett, spillet er nå oppdatert til å støtte gyroskopet, og dette skal ha gjort det enda mer responsivt. Større forskjell merkes nok på grafikken, ettersom oppløsningen på iPhone 4-skjermen gjør at bilspillet virkelig skinner på den vesle skjermen.
«Real Racing» 29 kronerDette er allerede kongen av bilspill på iPhone (og iPad), og styringen der du svinger på enheten som et ratt fungerte overbevisende bare med aksellerometeret. Uansett, spillet er nå oppdatert til å støtte gyroskopet, og dette skal ha gjort det enda mer responsivt. Større forskjell merkes nok på grafikken, ettersom oppløsningen på iPhone 4-skjermen gjør at bilspillet virkelig skinner på den vesle skjermen. Vis mer