TAPT I TIDA: Fridtjof Nilsen er programleder for det nye konseptet «Lost in Time» på TVNorge. Tre deltakere sendes til «det ville vesten, istiden, middelalderen eller juratiden», hvor de skal samle mest mulig poeng før tiden er ute. Vinneren kan reise hjem med så mye som én million kroner.  Foto: TVNorge
TAPT I TIDA: Fridtjof Nilsen er programleder for det nye konseptet «Lost in Time» på TVNorge. Tre deltakere sendes til «det ville vesten, istiden, middelalderen eller juratiden», hvor de skal samle mest mulig poeng før tiden er ute. Vinneren kan reise hjem med så mye som én million kroner.  Foto: TVNorgeVis mer

Med dette programmet skal TVNorge krige om familiekosen: - Lørdagen har stått «tom» lenge

Med to nye programmer vil TVNorge sørge for familiekos i stua. - Satsingen kler TVNorge, men jeg har ikke altfor store forventninger, sier ekspert.

- Lørdag er familietid. Både «Marcus & Martinus» og «Lost in Time» retter seg begge mot familiesegmentet, derfor hadde vi lyst til å prøve å legge de to sammen på lørdager, og se om vi kan få litt ut av det, sier Eivind Landsverk, programdirektør i TVNorge og Discovery Networks til Dagbladet.

TVNorge skal i kveld for alvor melde seg inn i kampen om lørdagskveldene framover.

Først skal tvillingene og superstjernene Marcus og Martinus fortelle om sitt «villeste år noensinne» i en seksdelt, selvtitulert tv-dokumentarserie, før TVNorge sniker inn sin nye storsatsing, «Lost in time», mellom NRKs flaggskip «Lørdagsrevyen» og talkshowet «Lindmo».

- Lav fallhøyde

Redaktør i Kampanje og tv-ekspert, Knut Kristian Hauger, tror derimot at kampen om seerne blir krevende. Klarer TVNorge å samle rundt 200 000 seere lørdag kveld skal de være veldig fornøyde, mener han.

SPENT: Knut Kristian Hauger, redaktør i Kampanje. Foto: Privat
SPENT: Knut Kristian Hauger, redaktør i Kampanje. Foto: Privat Vis mer

- TVNorge har de siste åra satset hardt på humor og sport. De har hatt en veldig sterk vekst, men den synes å flate ut. At de angriper og utfordrer konkurrentene NRK og TV2 med en lørdagssatsing er derfor et tegn på at kanalen nå må ta opp kampen for å sikre ytterligere vekst, sier Hauger til Dagbladet.

- Det er ambisiøst, men jeg synes en helgesatsing kler en kanal som har ambisjon om å bli Norges viktigste kanal allerede neste år, idet TVNorge skal tilby OL til det norske folk i seks år framover, fortsetter han, og legger til at lørdagen har stått «tom» lenge for TVNorge.

- Jeg synes heller ikke at TVNorge har klart å markedsføre disse satsingene godt, og er usikker på om de norske tv-familiene har fått dem med seg. Jeg har derfor ikke altfor store forventninger til familiesatsingen, og det tror jeg heller ikke TVNorge har. Jeg tror ikke at fallhøyden er spesielt stor, sier Hauger.

«Matrix» i stua

Det interaktive konseptet «Lost in time» blander spillgrafikk og gameshow-underholdning, og Dagbladet kunne allerede i høst fortelle om de norske gründerne i The Future Group, Jens Petter Høili og Bård Anders Kasin, som ønsket «å lage «Matrix» i stua» til tusenvis av nordmenn.

I kveld skal tv-konseptet testes ut for første gang.

- Ved å kombinere spillteknologi og effekter kjent fra store Hollywood-produksjoner, introduseres norske TV-seere for en annerledes TV-kveld for hele familien. Vi plasserer virkelige mennesker inn i en virtuell verden, og lar publikum hjemme i stua delta med mobiltelefon eller nettbrett, sier programdirektør Eivind Landsverk i en pressemelding.

Gigantisk premie

Hver uke konkurrerer tre deltakere i en studiosending ledet av Fridtjof Nilsen, opplyser kanalen. Vinneren kan få med seg inntil én million kroner. Samtidig kan en heldig vinner hjemme i stua stikke av med like mye.

Bård Anders Kasin har erfaring fra effektmakeriet på de to gigantiske «Matrix»-oppfølgerne «Reloaded», og «Revolutions», og har tidligere uttalt overfor Dagbladet at han tror såkalt «mixed reality» er det nye store.

- Vi plasserer virkelige mennesker inn i en virtuell verden og lar publikum hjemme i stua delta med mobiltelefonen. Se for eksempel for deg at en deltaker blir satt i en virtuell Formel 1-bil for å kjøre Monaco Grand Prix. På tv-skjermen ser du deltakeren kjøre i løpet, mens du på mobilen din kan konkurrere med egen bil i samme løp, forklarte Kasin i fjor høst.