Med frie HBO-tøyler skulle «The Newsroom» ta Aaron Sorkin til nye høyder

Slik gikk det ikke.

DUO I TRØBBEL: The Newsroom følger utfordringene til TV-produsent MacKenzie MacHale og nyhetsanker Will McAvoy. Foto: Canal Plus.
DUO I TRØBBEL: The Newsroom følger utfordringene til TV-produsent MacKenzie MacHale og nyhetsanker Will McAvoy. Foto: Canal Plus. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

TV-SERIE: For mange var det en drøm som ble virkelighet da det ble kjent at Aaron Sorkin, en av verdens få manusforfattersuperstjerner og mannen bak en av de siste par tiåras mest vellykkede tv-serier, «The West Wing», hadde slått seg sammen med HBO.

For hvilket blomstringspotensial lå vel ikke i møtet mellom denne kompromissløst oppmerksomhetskrevende dialogmesteren og kabelkanalen som gjennom 2000-tallet frontet den store tv-drama-revolusjonen nettopp ved å gi sine serieskapere sjeldne grader av kreativ frihet?

Sammen skulle de produsere en serie som tok for seg det indre livet i en amerikansk tv-nyhetsredaksjon, i en tid der de fleste nyhetsmedier er under press, og nyhetsankerets ubestridte autoritetsposisjon ikke lenger er så ubestridt. Med Sorkins velkjente sans for å manøvrere i maktens kulisser burde utgangspunktet være det aller beste, og de første smakebitene som dukket opp på nettet så da også svært lovende ut.

Forrige søndag hadde serien endelig amerikansk premiere. Det må kunne sies å ha tatt lufta ut av ballongen, for mottakelsen har vært alt annet enn gratulerende.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer