Med hodet under vann

Multikunstner Rebekka Karijord (26) er ikke redd for å ta seg vann over hodet. Nå satser skuespilleren på platekarriere.

Hun ser ut som en blanding av Bertine Zetlitz og Gørild Mauseth. Debutplata «Neophyte» minner for det utrente øre mest om Björk. Selv beskriver hun musikken som «alvepønkete elektronika». Plata skal ut i Sverige i høst. Mer vil ikke Rebekka si. Hun synes det er vanskelig å snakke om ting som er stort og viktig og uavklart. Men det prates både om det britiske, tyske, franske og amerikanske markedet.

- Hva handler plata om?

- Jeg har skrevet mye om ting som skjer mellom folk. Og så handler den mye om min relasjon til verden. Det er på en måte en dagbok, med veldig personlige tekster.

- Hvem vil kjøpe den?

- Vet ikke. Jeg gidder ikke å tenkte taktisk når jeg lager musikken, jeg lager den ut ifra hva jeg ville kjøpt selv. Jeg tror jeg kan tilfredsstille andre hvis jeg tilfredsstiller meg selv. Sårbarheten min er at jeg tviler, og er livredd for alt. Styrken min er at jeg gir blaffen i det, og bare gjør det. Jeg er ekstremt fylt av motsetninger. Veldig viljesterk og disiplinert. Kanskje mer det enn talentfull, sier hun.

«Åpenbart begavet»

I likhet med Maria Bonnevie har Rebekka sin skuespillerutdanning fra teaterhøyskolen i Stockholm.

Men i motsetning til Bonnevie ble hun hele tida slitt mellom behovet for å lage musikk og møteplikten på skolen.

- Jeg har holdt ut på teaterhøyskolen i fire år. Nå fortjener musikken å få plass. Det har vært tøft. Jeg måtte tvinge meg til fri for å lage musikk, det var samtidig grunnen til at jeg holdt ut. Jeg har mange sanger jeg må skrive. Jeg skal jobbe med dette hele livet, uavhengig av om jeg selger plater. Jeg gjør dette for min egen del.

Rebekka satte opp sin egen forestilling «Rebekkas Saga» etter å ha fått 200000 kroner av den svenske staten. Forestillingen handlet om foreldrenes skilsmisse og dro fulle hus. I fjor vinter tok hun den med til Kulturkirken Jakob i Oslo.

«Rebekka Karijord er åpenbart begavet, og full av scenisk vågemot. Hun er langlemmet og grasiøs, fascinerende vill og vakker,» skrev Aftenposten i sin anmeldelse.

«Ett ytterst lovande framträdende av en artist som kan gå hur langt som helst,» mente Svenska Dagbladet.

Naken på coveret

Rebekka viser fram CD-en sin, den gutta bak det engelske bladet «Wire» har designet.

- Du er naken, jo!

- Ja. Da jeg hadde tatt bildene, så var jeg litt sånn «shit, Kirkelig Kulturverksted og brystvorte på coveret». Jeg synes at det må være lov som kvinne å bruke sensualitet og erotikk, uten at det betyr at man spiller enkelt på sex. Det handler mer om uttrykket i øynene, det er det som gjør Christina Aguilera vulgær.

Cardigans svenske management har tatt henne inn i varmen. Jonas Åkerlund er interessert i å gjøre hennes andre video.

- Hvordan vet du det? Det er mellom meg og Jonas. Det er en kreativ dialog som det ikke var meningen noen skulle vite om.

FIKK EN KUNSTNERISK IDÉ: - De var slitsomme å ta, jeg lå fire timer under vann på Frognerbadet. Vi tok bildene fordi vi hadde en veldig god kunstnerisk idé vi ville teste ut, sier Rebekka om bildene kompisen Knut Bry har tatt for Dagbladet.