Med liv og lyst

Barokkmusikk i topp slag

m/Concerto Copenhagen Grieghallen, Bergen

KONSERT: I går kveld inntok CoCo Grieghallen, men da slettes ikke med hva slags musikk som helst. Bach og Handel sto på programmet, og Anne Sofie von Otter var med i reisefølget.

Så det ble en flott reise. Aller flottest ble Handel-avdelingen etter pause, med arier i utvalg og to Concerti Grossi i tilgift.

På mange måter ble det likevel instrumentalensemblets kveld, med cembalo- og orgelspillende leder Lars Ulrik Mortensen som frontfigur. Han personifiserer energien i musikken helt forbilledlig. Det er som om energen stråler ut fra ham som midtpunkt, og forsterkes og kastes tilbake fra hver av musikerne i ensemblet.

Teknisk er de briljante, og rår over et stort spekter av artikulasjonsmåter, selve hemmeligheten bak hva det vil si å få barokken til å livne til. Og så kan de samle uttrykket slik at konsentrasjonen alene gir kraft bølge på bølge av velklang.

Men de kan også hente ut en nyanserikdom i de svakere registrene, slik at de kan spille pianissimo uten å miste intensitet. I sum er dette et spill som treffer egenarten i musikken, i stedet for å etterligne en mer romantisk dynamikk.

I Handel ga dette full uttelling, da ikke minst samspillet med von Otter. Ariene vi fikk høre, fra Agrippina, Alcina og Hercules var alle glansnumre, om enn av ulik lød. Feiende og flott som i Agrippina, og inderlig og uttrykkssterkt som i Alcina.

Dette er musikk hvor både CoCo og von Otter kan hente ut sitt teatrale potensial for alt hva det er verdt. I tillegg kunne von Otter høste gevinsten av Handels utadvendte musikkstil. Det var som om hun fikk musikken til å skinne. Slik låter en operasanger av format.

I Bach klang det annerledes, ikke minst fordi utvalget av musikk var av det slaget der Bach er på sitt mer innadvendte, og sangstilen plundrer mer med å etterligne og overgå instrumentalstilen, og ikke synger så fritt ut, slik Bach også kan.

På en måte redusert det von Otters sang til én stemme i hele stemmeveven, svært mye i et mellomregister som ikke bærer så godt.

Men det var gjennomarbeidet og sikkert nok, slik vi kan og bør forvente av et ensemble på dette nivå.