Med paven mot islam

Ayaan Hirsi Ali vil ha en kristen misjonsoffensiv mot muslimene.

«Frelsen ligger i de vantros levesett, bestemor!» Det skriver Ayaan Hirsi Ali i et tenkt brev til sin avdøde mormor, i sin siste bok «Nomade» som nå er kommet på norsk.

I går var hun på Oslo-besøk for å promotere boka, og jeg fikk gjøre et kjapt intervju med henne. En kø av journalister hadde sin tilmålte tid - alle ville snakke verdens mest kjente islamkritiker.

 I sin forrige bok «Mitt liv, min frihet» fra 2007, fortalte hun om den strenge og voldelige oppdragelsen hun fikk i sin omflakkende somaliske flyktningfamilie. Om kjønnslemlestelsen hun ble utsatt for av mormoren, om ekteskapet hennes far prøvde å tvinge henne inn i, og om hvordan hun til slutt klarte å stikke av til Nederland og få asyl. Der ble hun - kort fortalt - frelst på Vesten.

Etter kontroversen i 2006 om hennes nederlandske statsborgerskap valgte hun å flytte til USA, der hun fikk jobb på den svært konservative tenketanken American Enterprise Institute. Den nye boka fortsetter historien om hennes familie, tilpasset et amerikansk publikum. Den tidligere så knallharde ateisten Ali har fått en plutselig forkjærlighet for kristendommen og amerikanske «family values». Hun har flyttet seg atskillige skritt til høyre, og uttrykker støtte til Tea Party-bevegelsen.

- ?Du må forstå at Tea Party-bevegelsen er det samme opprøret som det opprøret vi ser i Europa, ledet an av Geert Wilders og andre som tør å kritisere unnfallenheten overfor islam. Det er et sunt opprør mot den bedrevitende, multikulturalistiske eliten som ikke tør å stå opp for vestens verdier. Min nye bok handler om hva disse verdiene egentlig består i.

- ?Du peker ut sex, vold og penger som de tre viktigste områdene der «muslimske verdier» krasjer med «vestlige verdier». Men finnes det felles vestlige verdier på disse tre områdene? Er det ikke ekstremt ulike syn i Vesten på alt dette?

- ?Jo, men i alle saker der det er svært ulike syn, kan man likevel sette seg ned og lage en liste over likheter. Det gjorde jeg, og jeg fant slående likheter i vesten på disse områdene. For eksempel når det gjelder seksualitet - enten jeg er i England eller Norge eller i USA finnes det en debatt om seksualopplysning av barn. Det er uenighet om hvor mye informasjon barn skal få, men alle er enige om at de må informeres, for å unngå uønskede graviditeter og seksuelt overførbare sykdommer. Muslimske samfunn derimot, har fokus på jomfruelighet. Sex er bare tillatt i ekteskapet, og en jentes jomfrudom skal beskyttes for enhver pris. Når vi nå har en stor gruppe mennesker fra muslimske stammesamfunn som skal prøve å integrere seg i Vesten, er dette en kjernekonflikt. Muslimene nekter å ta risikoen med å fortelle ei jente, «ok, sånn fungerer kroppen, gå ut i verden og gjør hva du vil».

- ?Men nøyaktig det samme kan sier om mange kristne og konservative i USA og Europa? Det er jo velkjent at den kristne høyresiden i USA driver en stadig mer vellykket kampanje for å få seksualundervisning og tilbud om prevensjon fjernet fra skolen, og at jomfruidealene har gjort comeback blant vestlige ungdommer gjennom ulike «verdt å vente på»-kampanjer?

- ?Det er store forskjeller på dette og det muslimene holder på med. Ta sex-avholdsbevegelsen på Harvard University. De går med «jomfruringer» og lover hverandre å ikke ha sex før ekteskapet. Men det ikke er noen form for tvang i dette, det er et fullstendig fritt, individuelt valg, «Jeg vet alt jeg trenger å vite om sex, men jeg velger å ikke ha det.» Og andre studenter på Harvard trenger ikke bry seg med dette hvis de ikke vil. De som er mer liberale og vil ha sex, står fritt til å velge det. I de muslimske studentforeningene derimot er det overhodet ikke et spørsmål om «å spare seg» til ekteskapet. Sex er synd, punktum. Jenter som har sex blir utstøtt og risikerer å bli låst inne, banket opp, giftet bort eller drept av sine foreldre. Det er samfunnet rundt som bestemmer, ikke individene selv. De kristne er ikke bundet av sine miljøer på samme måte.

Slik Ali ser det har kristendommen «modernisert seg» vekk fra kvinneundertrykking og homofobi, og hun hevder at kirken i dag har tatt opp i seg alle idealene fra opplysningstida. Men en tilsvarende reform av islam har hun ingen tro på. «Islam er ikke bare en trosretning, men et levesett - et voldelig levesett. Islam er gjennomsyret av vold og oppmunter til vold», skriver hun. Og et annet sted: «Den muslimske bevisstheten ser i dag ut til å være styrt av jihad.»

- ?I boka kommer du med sveipende generaliseringer om islam, samtidig som du avviser alle som forsøker å reformere religionen innenfra. Spesielt forsøkene på feministisk nytolkning av koranen ser du på som latterlige. Hvorfor støtter du ikke heller opp om reformbevegelsen?

- ?Endringene i kristendommen kom ikke innenfra. Alt kom utenfra. Det kom fra modige individer som tok et komplett oppgjør med religionen. De som har ønsker å forandre religionen innenfra er de som ønsker å bli i religionen.

- ?Ca. 1,6 milliarder mennesker regnes som troende muslimer. Krever du at alle disse menneskene over natta skal forkaste sin religion?

- ?Jeg sier at det eneste som kan åpne øynene på dem er press utenfra.

Og Ali har en oppsiktsvekkende plan for hvor dette presset skal komme fra. I tillegg til den militære kampen mot islamismen, må en massiv propagandakampanje innledes for å vinne muslimenes «hjerter og hjerner». En sentral del av denne kampanjen, skriver Ali, er en misjonsoffensiv mot muslimer. Slik misjonen en gang hadde «en så sterk sivilisatorisk kraft i Afrika», må kirken nå, ledet av paven, gå inn i krigen mot islam.

Kristne verden over bør «kartlegge de muslimske samfunnene» slik at de kan «overbevise muslimene om at livets utfordringer overvinnes best med de tradisjonelle kristne verdiene». Videre: «Lær dem hygiene, disiplin, arbeidsmoral og det dere tror på. Vesten taper propagandakrigen. Men dere kan konkurrere med islam utenfor Europa og kjempe for å assimilere muslimer i Europa.» Hvorfor tror hun dette er veien å gå?

- ?Jeg mener ikke at kirken skal gjøre dette alene, de må gjøre det sammen med feministene, humanistene og ateistene. Men nå er jeg lei av å snakke om kristendommen.

- ?Ok, la oss snakke om Saudi-Arabia. Er ikke det et mer realpolitisk og produktivt sted å begynne kampen mot kvinneundertrykking i islams navn? Kunne ikke du og American Enterprise Institute heller lagt kreftene inn på å overtale USA til å slutte å holde det korrupte saudiske dynastiet ved makten? Hvorfor krever du ikke at USA skal slutte å være nært alliert med et regime som har satt kjønnsapartheid i system?

- ?Jeg har studert statsvitenskap, så jeg vet at det ikke er i USAs nasjonale interesser akkurat nå å gjøre noe med forholdet til Saudi-Arabia. Men det er derfor det er så viktig at Vesten går over til grønn energi. Når man ikke trenger oljen lenger, da kan man fjerne seg fra dem. Da rakner jo araberverden uansett, for oljen er det eneste den har produsert av verdi.