Med ro til Expo

Når Norge har engasjert Marianne Heske til å stå for den kunstneriske profilen på neste års verdensutstilling - Expo 2000 - i Hannover, så er ikke det noe overraskende valg. Den nasjonale manifestasjonens fokus på energi, miljø og teknologi omfatter jo temaer med direkte tilknytning til hennes kunstneriske praksis, og hun vet å håndtere den store skalaen.

  • Det så man under Heskes nå legendariske forflytting av den 200 år gamle Gjerdeløa, som i 1980 ble demontert og fraktet fra de skrinne utmarkene i Tafjord til parisernes sofistikerte kulturbeite i Pompidou-senteret. Hennes to istårn til Sco Paulo-biennalen for tre år siden fikk en like forbløffende effekt, med en energiutveksling på gradestokken som lå langt under temperaturene i Sydkorsets klimasone. For et par måneder siden fikk filmfestivalen på Venezias Lido besøk av en aktør i tungvektsklassen, da hun fraktet en kampestein fra Nord-Vestlandet ned til nostalgiens strandpromenade.
  • I den teknologiske hurlumheiens Hannover vil Heske lokke med fossedur, som kommer fra et 15 meters fall på fasaden av Wilhelm Munthe Kaas' paviljong. Bak dette desibel-buldrende vannsløret skal publikum sluses inn til «Det stille rom», hvor man vil få fullstendig ro til å møte den teknologisk utforskende siden hos Heske. Vegger, tak og gulv med målene 15 x 15 x 15 meter vil være dekket med en installasjon av abstraherte naturmønstre, som er brent inn på 600 spesialbehandlete aluminiumsplater - et produkt av fossekraften. Heskes utgangspunkt for denne digitale billedbehandlingen er et computerbehandlet diabilde fra Tafjord, som har blitt forstørret mer enn 2 millioner ganger.
  • Marianne Heskes kunstneriske operasjon med kontrollert energi utenpå og inne i Expo-paviljongen kommuniserer forestillingen om et humanisert forhold til teknologien.