Med Shakira under lokket

Salget av musikk synker dramatisk. Bransjen regner med en nedgang på sju prosent på verdensbasis i år.

NEW YORK (Dagbladet): De to merkevaregigantene Sony og Pepsi går nå sammen om nye salgsframstøt.

Under lokket på et Pepsi-krus ligger det en cd-rom med musikk og intervjuer med Shakira. På restaurantkjedene Taco Bell og Pizza Hut følger det allerede musikk med store Pepsi-krus. Dette er en spesialavtale mellom den kolombianske artisten og Pepsi, som er hovedsponsor for hennes kommende verdensturné. Men avtalen er bare begynnelsen på et omfattende samarbeid mellom leskedrikkprodusenten og musikkbransjen.

Jennifer Lopez og Destiny's Child er andre artister som kan bli tilgjengelige under bruslokkene.

Salget stuper

Plateprodusentene har vært på desperat jakt etter nye måter å få publikum til å betale for musikk. Søndag meldte The Financial Times at det globale musikksalget vil falle mer enn sju prosent i inneværende år. Årsaken er piratkopiering og nedlasting fra Internett. Informa Media Group tror musikksalget kommer til å synke ytterligere i en treårsperiode.

I genene

Styreformann Thomas D. Mottola i Sony sier til The New York Times at samarbeidet med Pepsi bare er ett av flere tiltak for å finne en bredere base for musikkomsetning.

- Sammen med Sony får vi liv og rytme inn i markedet, sier han.

TENKER NYTT: Plateselskapet Sony går nye veier for å selge musikk, og tilbyr nå Shakira-musikk sammen med Pepsi.