Med sug og nerve

Det er stemning og sug i Unni Straumes «Thranes metode», en fascinerende annerledes norsk film, der handlingen ligger i at to mennesker snakker seg fram til hverandre.

Dermed er den også et ganske modig prosjekt i en tid med rungende krav til fart, bevegelse og originale handlingsvrier. Straume har stolt på at ordene bærer gjennom de tette bildene av et lite antall personer, og det har hun gjort rett i. Filmen er basert på Øystein Lønns novelle. Ikke noe dårlig utgangspunkt, det heller.

Med et slikt utgangspunkt trengs skuespillere som kan løfte dialogen fram til en engasjerende kinokveld. Straume har først og fremst hatt Bjørn Sundquist. Han er en glimrende Thrane. Du tror umiddelbart på ham.

Betatt

Tittelpersonen er en mann som uavlatelig har flyttet rundt. Nå inntar han en ny leilighet, og vi skjønner straks at Thrane er en fyr som hittil har overlevd ved å holde avstand. Når han ser nabokvinnen Mol (Petronella Barker), blir han imidlertid straks betatt og vet at han kommer til å bli boende lenge. Spørsmålet er hvordan han kan nærme seg henne, en kvinne gift med en pendler (Kai Remlov). Thrane gjør for ham uvanlige ting - som å kjøpe kjøkkenutstyr og be en arkitektvenn (Nils Ole Oftebro) om hjelp til å innrede. «Dette er definitivt ikke meg,» sier han. Han betror seg litt til en telefonoperatør (Hege Schøyen) og snakker med sin mor (Henny Moan) på telefonen.

Spenning

For Barker gjelder det å få oss til å tro at Mol er uimotståelig for Thrane, der hun sommervakker går rundt med et skjelmsk smil og fuktig hud. Det er ingen lett jobb, og det er ikke enkelt å matche Sundquist. Barker kommer greit fra det - likevel ligger det en bismak av kvinneklisjé over fokuseringen på solbrune bein, svette og flørtende blikk.

Men «Thranes metode» er ladet med spenninger, lengsel og frykt. Små detaljer, dialogen og det uutsagte sier sitt om personene noen svært varme sommerdager med Charlie Mingus spillende i bakgrunnen. Unni Straumes metode er stilig.

«THRANES METODE»: Bjørn Sundquist og Petronella Barker i Unni Straumes film, en annerledes kjærlighetshistorie.