Med sykkel i Oslo

Det kan være fint å sykle sommerstid, selv om man som syklist i Oslo ofte lengter etter å trille i en annen hovedstad. Byer med sykkelstier, og yrkessjåfører med kjørekultur.

  • Spørsmålet er om Byrådet i Oslo er tjent med å satse på sykkelfelter mer.
Særlig etter Frp-målingen på 30 prosent nylig. Kanskje var det rekordsifrene for populistene som fikk noen yrkessjåfører til å gå helt av hengslene forleden.

  • Det første eksemplet fikk jeg i Wergelandsveien, hvor en sightseeingbuss med registrert nummer braste over fotgjengerfeltet på rødt lys.
Bilene i motsatt kjørebane hadde stoppet opp, og en skarve syklist følte seg trygg. Det ville kanskje ikke ha vært så god Oslo-reklame, dersom sightseeingturistene måtte betrakte en blodpøl i veien. For her er det jo tross alt snakk om tilreisende som også kommer fra andre land, og med andre kjørevaner.

Det er i alle fall vanskelig å forestille seg noe tilsvarende med en toetasjer i London. For ikke å snakke om i Berlin eller Hamburg. Der er man ikke så fargeblinde som i den blå Oslo-gryta, noe en gul doning fra Norges-Taxi demonstrerte med samme avstand til Kunstnernes Hus dagen etter.

  • Etter at hjertebanken hadde fortatt seg, tok jeg sjansen på å kjøre forbi Tinghuset og opp til avisa.
Men nei da. Her kom det en varetransport opp i baken på meg en halv time etter, og dette til tross for at en politibil sto parkert like ved. Ettersom en sjåfør fra Oslo Taxi hadde fortalt at skiltet Gjennomkjøring forbudt også gjelder for drosjer og varebiler, spurte jeg sjåføren hva han mente med dette. «Du får heller slutte å sykle, når du ikke tåler såpass,» var svaret fra bilisten i varevogna med tre initialer utenpå.

  • I avisa utvekslet jeg erfaringene med reportasjelederen, som hadde syklet i København i sommer.
Og alle som har hatt den opplevelsen, vet at det betyr en helt annen sykkelkultur. Selv om også populistene står sterkt i dansk politikk for tida. Man skal imidlertid ikke så langt nordafor Oslo for å merke andre trafikkholdninger. Både Bodø og Trondheim var nylig positive motopplevelser. Men her handler det vel om det Oslo-provinsialistene ser på som «utkantmangler».

  • Dessuten «plages» man av bedre luft fra skikkelig kystvind på de kantene, og slikt hører ikke hjemme i den eksosfylte Oslo-gryta.
Kanskje det er derfor så mye av vettet blir borte hos en del yrkesbilister her: Det koker for mye under topplokket.

FARLIG: Det kan være en utfordring å sykle i Oslo.