med vidåpne øyne

Når Hollywood lager nyinnspillinger av utenlandske filmer, gir de som regel pokker i hva skaperne av originalen mener. Møt regissør Christopher Nolan, unntaket fra regelen.

Regissør Christopher Nolan er mannen bak sommerens beste thriller, en nyinnspilling av norske «Insomnia»

- Å. ENDA EN! Christoper Nolan (32), Hollywoods absolutt heiteste regissør akkurat nå, sukker tilgjort oppgitt. Han drar den lyse luggen vekk fra panna og setter de lysende, blå øynene i Filmmagasinets journalist. For Nolan vet at han nå må gjennom flere av de samme spørsmålene han nettopp har svart på, da jeg intervjuet ham bare minutter tidligere. Våger man å lage en amerikansk versjon av en norsk filmsuksess - dem er det som kjent ikke mange av - må man pent forvente å måtte svare for seg når man møter journalister fra Norge. - Jeg har aldri møtt Erik, men jeg vet hva han synes om min versjon av filmen, sier Nolan. Og drar munnvikene oppover så de former et slags smil.

LITT TILBAKE I TID. Erik heter Skjoldbjærg til etternavn og har for all ettertid skrevet seg inn i norsk filmhistorie. Med «Insomnia» skapte han i 1997 noe så sjeldent som en vellykket, norsk thriller. Riktignok med en svenske (Stellan Skarsgård) i hovedrollen, men likevel. Manusforfatter, regissør og hele resten av teamet var så norske som noen. «Insomnia» er historien om en politietterforsker som skyter sin kollega, mens de jakter på en morder som har drept ei ung jente på bestialsk vis. Sånn i korte trekk skiller ikke historien seg særlig ut fra et hundretall thrillere, men likevel er filmen noe helt for seg sjøl. Ja, selv i USA ble den tatt vel imot. Når sånt skjer sier en slags uskreven naturlov at Hollywood må lage en amerikansk versjon. Det går som regel ille, men ikke denne gang. Mye av æren for det er utvilsomt Christoper Nolans. Som også er raus nok til å gi mye credit til originalen. Likevel følte han at den kunne gjøres annerledes. - Det var det moralske paradokset i historien som appellerte til meg. I den norske versjonen var det utviklet i en retning, som jeg forresten synes er vel og bra. Men jeg ville utvikle det i en annen retning, sier han.

NOLANS «INSOMNIA» har stort sett fått gode kritikker. Men noen som har sett den norske også, mener den har mistet noe gjennom hollywoodiseringen. At regissøren har gjort det lettere for popkornknaskerne der borte, at tvetydigheten og spørsmålet om hvorvidt etterforskeren skjøt sin kollega med vilje eller ei, ikke lenger er der. Men det store amerikanske publikummet ser ut til å ha gledet seg over Nolans film. - Jeg ville lage en film som skilte seg drastisk fra originalen, som er veldig kald, sier han og tenker seg om et øyeblikk. - Originalen er forresten mye likere «Memento» i tonen. «Memento» var Nolans store gjennombrudd. En fascinerende film om en stakkar som av en eller annen merkelig grunn ikke kan huske lenger tilbake enn ti minutter. Manuset signert Nolan, ble Oscarnominert og ga regissøren muligheten til å velge fra øveste hylle. Og da valgte han altså «Insomnia». Likeså med skuespillere - når man først driver på, hvorfor ikke ta den helt ut, tenkte Nolan og plukket seg tre Oscarvinnere: Al Pacino, Robin Williams og Hillary Swank. Nok til å få en langt mer erfaren regissør enn Nolan til å miste nattesøvnen. - Jeg sov i hvert fall ikke dårlig så lenge innspillingen pågikk. Det er nemlig enormt fysisk krevende å lage en slik film. Men selvfølgelig, jeg var jo litt nervøs for å jobbe med slike legender. Dette er jo skuespillere jeg har sett på kino opp gjennom hele oppveksten. Og det er ikke gitt at man kommer overens på alle måter. - Men det gjorde dere? - Ja. Det jeg først og fremst oppdaget var at proffe folk er lette å jobbe sammen med. Og en av grunnene til at de er der de er i dag, er nettopp at de er ekstremt proffe.

EN ANNEN TING som må kunne sies å være en nærmest genial bragd er å få Robin Williams til å levere en rolletolkning velsignet fri for alle hans vanlige manerismer. - Robin Williams har alltid spilt ekstreme mennesker, ekstraordinære typer, uansett om det har vært komedie eller drama. Her spiller han en tilsynelatende veldig vanlig mann. Folk har positive assosiasjoner knyttet til ham. - Og når de ser ham i rolle som iskald drapsmann blir det et ekstra sjokk? Nolan flirer og nikker taust.

IFØLGE NOLAN SELV har filmen fått en bra mottakelse over alt - ja, også av Erik Skjoldbjærg sjøl. - Det stemmer. Han sendte meg en e-post der han sa at han likte den, og at han forsto hvorfor vi hadde endret på historien. At det var blitt en helt annen film. Og at det var bra. - Så det var viktig for deg hva han syntes? - Selvfølgelig, sier Nolan og ser oppriktig sjokkert ut. - Det må være en ekstremt merkelig situasjon å befinne seg i. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det ville være hvis noen laget en ny versjon av en av mine filmer. Hvis noen skulle lage en ny versjon av «Memento» for eksempel, sier Nolan og grøsser. - Erik skrev at da rettighetene til en ny versjon ble kjøpt av Hollywood, tok han det for gitt at den ville bli laget av en stor Hollywood-regissør, en som har laget massevis av thrillere. At det ville bli en helt vanlig Hollywood-remake, slike de lager hele tida. - Og så? - Ja, og så ble han veldig overrasket da han fikk vite at jeg hadde fått jobben. Og, han ble overrasket over selve filmen. Det, sier Nolan og trekker pusten dypt, - var en stor lettelse for meg.

«Insomnia» går på kino over hele landet nå.

<B>I ALASKA:</B> Handlingen i «Insomnia» er forflyttet fra Tromsø til Alaska. Her er Will Dormer (Al Pacino) på jakt i tåkehavet.
DAMER FORTSATT MED:</B> Ellie Burr (Hilary Swank) spiller rollen som Marianne O. Ulrichsen hadde i den norske versjonen av filmen.
FANT A-LAGET:</B> Regissør Christopher Nolan fikk med seg skuespillere fra Hollywoods elitelag da han spilte inn den amerikanske versjonen av den norske «Insomnia».