Medias manglende nyanser

Norske medier danner et klisjeaktig bilde av etniske minoriteter i Norge. Det hjelper ikke at et knippe mennesker med minoritetsbakgrunn er med på å opprettholde dette bildet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DA JEG BENKET MEG i kinosalen for å se «Izzat», Ulrik Rolfsens hardkokte film om det pakistanske gjengmiljøet i Oslo, visste jeg hva som ville stå på menyen. Og jeg sikter ikke til gjengvold, 100 % testeron, en pall hårgele og Daud Mirza som Chaka Khan med en bad-hair day, men at regissøren ville male et mørkt og forstemmende bilde av en minoritetgruppes virkelighet. Nok en gang ville en skremmende dramatisering av negative krefter presenteres, til fortrengsel for de positive elementene ved det pakistanske kultur.

Etter å ha sett filmen kan jeg trygt uttale at den langt ifra kan sies å gi et representativt bilde av flertallet av mennesker med pakistansk opprinnelse i Norge. Det er en film som sikkert gjenspeiler noe av det dystre undergrunnslivet i Oslo. Hvilket, heldigvis, er noe helt annet enn å skildre pakistansk kultur og dagligliv.

DE FLESTE NORSKE filmer, tv-serier og annen mediadekning av etniske minoriteter anlegger ofte en negativ vinkling. Minoriteter blir enten fremstilt som endimensjonale, skjematiske og til dels direkte destruktive eller som noe fremmedartet og eksotisk som danser over skjermen din. Jeg kjenner verken igjen meg selv eller min pakistanske omgangskrets i denne virkelighetsbeskrivelsen. For meg er problemet at denne filmen ikke handler om majoriteten av pakistanere i Norge, men kun gir et snapshot av den mest hardbarkede delen av miljøet. Dette gjelder, som sagt, ikke bare film, men hele det norske mediabildet. Er det så denne type mediafokusering vi trenger når ifølge Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste (NSD) over 40 % av norsk ungdom har en negativ oppfattelse av innvandrermiljøene? Regissøren har tilsynelatende produsert en selgende film om norsk-pakistanske gjenger, men har han tenkt på konsekvensene av filmen og effektene av medias generaliseringer?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer