Medie-Tinius kriger i Tyskland

PRAHA/BERLIN (Dagbladet): Norges mediekonge Tinius Nagell-Erichsen vil erobre Europa. I går utløste Schibsted-konsernet aviskrig i Köln og Zürich med å lansere gratisavisa 20 Minuten. Neste mål er å starte opp i London og Wien.

- Jo visst, her er det krig. Og den krigen skal vi vinne. Vi har midler til å holde ut, i årevis om nødvendig, sier en strålende fornøyd sjefredaktør i den nye gratisavisa i Köln, Klaus Kelle (40), til Dagbladet.

Ble revet bort

De 150000 eksemplarene av den 24 sider tykke, annonsefinansierte avisa 20 Minuten ble revet bort så fort de var lagt ut langs T-banenettet og på andre distribusjonspunkter i millionbyen Köln.

20 Minuten skal komme ut fra mandag til fredag som en fullverdig nyhetsavis - med nyheter, politikk, sport og underholdning. Oppslaget i går var oljetankeren «Erika»s havari og faren for oljepest sør for Brest på den franske kysten.

Europas største avishus, Axel Springer Verlag, svarte øyeblikkelig med å lansere sin egen gratisavis Köln extra. Springer gir ut Bild i Köln og ser 20 Minuten som en farlig konkurrent på et stadig hardere tysk avismarked.

Det samme gjør Kölns andre store løssalgsavis, Express. I dag svarer eieren av Express med sin egen gratisavis.

Han vil ikke ut med hvor mye penger Schibsted satser i Köln og Zürich. Men det dreier seg om mange millioner mark. Redaksjonen i Köln har 30 ansatte.

Oppsikt

Den nye avisa har vakt voldsom oppsikt. Sjefredaktør Kelle gikk i går fra det ene radio-, fjernsyns- og avisintervjuet til det neste.

Ifølge det tyske nyhetsbyrået DPA satser Schibsted også på å starte gratisavis i London, Europas største markedskonsentrasjon.