Medieavis på nettet

Nå får reklamebransjen sin egen avis på nettet. I løpet av september kommer Propaganda, en daglig oppdatert nettavis. I ryggen har de Nettavisen som distributør.

- Jeg har stor tro på dette produktet sier Odd Harald Hauge, ansvarlig redaktør for Nettavisen. Han har inngått et samarbeid med Propaganda som innebærer at Nettavisen blir brukt som portal.

Felles lesere

Bak avisa står Ole Henrik Nissen-Lie, tidligere redaktør i bransjebladet Kreativt Forum, og Henning Herding. Nissen-Lie skal ha det redaksjonelle ansvaret mens Herding tar seg av det administrative.

Nettavisen har ikke gått inn med kapital i prosjektet, men satser på et vinn-vinn-forhold. Det innebærer at avisen ved å drifte sidene vil få en del av Propagandas lesere. Målgruppa for Propaganda er lesere som jobber med reklame, desigen, PR og kommunikasjon.

Propaganda kommer ikke med ordinære papirutgaver, men utgiverne planlegger seks til åtte temanummer i magasinformat årlig. Fax- og e-mailavis kommer ut to ganger i uken fra 12. august.

Uenighet

Ole Henrik Nissen-Lie og Henning Herding brøt ut fra Kreativt Forum for å bygge opp Propaganda etter intern uenighet om bransjebladets profil. Propaganda-teamet ønsker å være mer nyhetsrettet enn det etablerte Kreativt Forum. De definerer seg derfor ikke som en konkurrent.

De to får med seg veletablerte navn fra reklame- og mediebransjen: Ingebrigt Steen Jensen, Nils Petter Nordskar, Stephanie Dumont og Henrik Steen.