- Mediene svikter norske artister

Har Moslet og pressen skylda for katastrofehøsten?

(Dagbladet.no):

- De store plateselskapene later til å ha lagt seg ned for å dø allerede, mens de norske småselskapene er så kraftløse at de knapt nok gjør en forskjell, mente P3s musikksjef Håkon Moslet i Dagbladet i forrige uke.

Debatten om den elendige norske platehøsten raser.

Nå mener bransjeaktører at det faktisk er Moslet - og resten av Medie-Norge som stikker kjepper i hjulene for den norske musikken. I et innlegg på musikknettstedet Ballade angriper Marit Karlsen, som driver Trust Me records, norske medier. «Selvtilliten blant journalister og redaktører om å dekke ny norsk musikk virker elendig og blottet for mot», skriver hun.

- Jeg mener at det er altfor lite norsk musikk på radio, i tv og media i forhold til hvor mye som kommer ut. Det fokuseres bare på de store artistene eller debutantene på de store selskapene - alle andre faller mellom gæmlisen og debutanten. Mellomsjiktet blir kastet bort i et hjørne når det gjelder anmeldelser, reportasjer og intervjuer. Dermed får ikke artistene anledning til å bygge seg opp, sier Karlsen til Dagbladet.no.

Hun mener det er lanseringsjournalistikken som har skylda, og at norske mediers musikkdekning ofte havner i en ond sirkel.

«Av hensyn til det «etablerte» velger media å kjøre spaltemeter med gråtkvalte Idol-deltakere og trivelige gamle musikere eller skandaleoppslag - for dernest å lage saker om at det bare skrives om Idol, trivelige gamle musikere og skandaleoppslag. Det er ikke rart folket er dertil hørende dårlig trent med ny norsk musikk i radio, TV og presse», skriver Karlsen i innlegget.

Karlsen mener at NRK misforstår sin allmennkringkasterrolle når kanalen hevder den er pålagt å spille mest mulig folkelig musikk. «Den samme Moslet som etterlyser flere debutanter er med på å spenne bein på norsk musikks fremtid», skriver hun.

UENIG: Håkon Moslet er uenig i kritikken fra Karlsen. Foto: Lars Eivind Bones
UENIG: Håkon Moslet er uenig i kritikken fra Karlsen. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

- Det samme gjelder for tv. Når det gjelder musikk har vi hatt Skavlan og Grosvold, som har vært veldig viktige lanseringskanaler. Hvis jeg hadde vært redaktør hadde jeg tenkt at her kunne vi gjøre mye for norsk musikk, men istedet velges det heller ukjente britiske promoartister som Amy Macdonald. Jeg skjønner ikke den prioriteringen, sier Karlsen.

Karlsen får støtte i kritikken fra Claes Olsen, daglig leder i plateselskapet Racing Junior.

- Vi har jo et eksempel fra Dagbladets egen årsbestekåring. Selv om det var Shining som vant, var det Jonas Fjeld som havnet på forsiden. Jeg synes ikke at media er flinke nok til å ta tak i norske artister - og særlig ikke artister på småselskaper, sier Olsen til Dagbladet.no.

Han mener at det aller største problemet med medienes rolle i Musikk-Norge, er at det ikke finnes ren musikkpresse. Det er tabloidene og gratisavisene som tar seg av musikkdekningen.

- Det er veldig få musikkjournalister som er en del av musikkmiljøet og klarer å finne på saker selv. Det er en mangel på fantasi. Hvis journalistene hadde vært en del av miljøet hadde det vært annerledes, man trenger media for å bygge opp en ny artist, men det nytter ikke når man bare får én sjanse i lanseringsperioden, sier han.

Olsen mener det er få som tør å ta sjanser - og sender særlig et spark til produsenten bak «Først og Sist».

- Det er den produsenten som har skylda for at det bare er singer/songwritere i Norge. Selv da Madrugada var der og spilte, måtte de gjøre en ballade, sier han.

Musikksjef i P3, Håkon Moslet, er ikke enig i kritikken. Han mener at P3 aldri har spilt mer musikk fra småselskapene enn i 2007, og trekker fram utgivelser fra Superfamily, The Moving Oos og The Lionheart Brothers.

- Mediene svikter norske artister

- Det er ingen som er perfekte og vi kunne også vært enda flinkere til å pushe norsk musikk. Problemet denne høsten er at vi har hatt problemer med å fylle spillelistene med norsk musikk vi ville spille. Høsten har vært veldig mager, sier Moslet.

Han mener også at norske aviser gjør en god jobb med musikkdekningen.

- Norske medier er ekstremt undergrunnsfokuserte når det gjelder musikk. Til og med VG, Norges største avis, skriver om plater som selger under 500. Jeg er ikke enig i kritikken. Jeg synes det er bygget opp en kunstig selvgodhet i deler av norsk musikkliv, som følge av etableringer som Bylarm og Øyafestivalen, som har brakt mye bra fokus på norsk musikk. Men selvtilliten har bikket over i selvgodhet. Det er et misforhold mellom selvbildet til norsk musikkliv og virkeligheten, mener Håkon Moslet.

KRITISK: Marit Karlsen driver Trust Me Records. Her fra en debatt på Bylarm i 2006.