STRAMMER GREPET: Facebook-sjef Mark Zuckerberg gjør endringer som vil skapte mindre trafikk fra nettsamfunnet til nettaviser og andre medier. Samtidig vil han ha mediene som innholdsleverandører til Facebook. Foto: Reuters/Scanpix
STRAMMER GREPET: Facebook-sjef Mark Zuckerberg gjør endringer som vil skapte mindre trafikk fra nettsamfunnet til nettaviser og andre medier. Samtidig vil han ha mediene som innholdsleverandører til Facebook. Foto: Reuters/ScanpixVis mer

Mediene trodde Facebook var deres viktigste nye distribusjonplattform. Så gjorde nettsamfunnet dette

Trafikkmaskin under ombygging.

Kommentar

De siste par årene har mediehusene fått en ny profesjonsgruppe, snytt ut av nesa på tidsånden. Aviser, kringkastere og nettmedier holder seg nå med egne medarbeidere som jobber med distribusjon av innholdet i sosiale medier, og som teller delinger, likes, klikk og noe de kaller «organisk rekkevidde» som om det gjaldt livet. Hvilket det langt på vei også gjør.

Mye av fokuset har naturlig nok vært på Facebook. Verdens største nettsamfunn har voldsom distribusjonskraft, og graden av Facebook-deling kan være vinn eller forsvinn for en sak. Mang en journalist, deskmedarbeider og redaktør har kastet den siste rest av skam og yrkesstolthet på båten i forsøket på å vinkle saker på en måte som utnytter potensialet i det nye, sosiale økosystemet.

Men Facebook er en skummel elskerinne. Tidligere denne uka kunne Business Insider fortelle om det de kalte «Facebookgeddon»: Nettsamfunnet gjør endringer i de matematiske formlene som styrer hvordan innhold prioriteres i brukernes nyhetsstrøm, noe som fører til at saker venner har likt eller kommentert blir mindre synlige, eller kan forsvinne helt.

Du skal se mer til dine venners personlige oppdateringer, og mindre til det de har konsumert og diskutert av medieinnhold. Mer feriebilder, søte pusekatter og sykdomshistorier, mindre nyhetsstoff og kverulering rundt dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var da som bare. Facebook bekrefter selv i et blogginnlegg at endringene kan føre til redusert delingstrafikk for mediene. Hvor stor nedgangen vil bli, og hvilke typer medier og journalistiske sjangre som eventuelt rammes hardest, gjenstår å se. Nyheten demonstrerer uansett med all ønskelig tydelighet hvem som er den sterke i forholdet.

Facebook beskriver endringene som et svar på tilbakemeldinger fra brukerne, som er redde for at viktige oppdateringer fra venner skal drukne i generell mediestøy.

Men endringene må også leses som et tegn på at Facebook for alvor flekser muskler vis-á-vis mediebransjen, og sees i sammenheng med det vi allerede vet om selskapets mer overordnede strategiske planer.

I mars ble det kjent at nettsamfunnet har lokket store medieinstitusjoner som New York Times, BuzzFeed og National Geographic til å delta i utprøving av en ny samarbeidsmodell der mediene er rene innholdsleverandører til Facebook. Mens et klikk på en medielenke på Facebook i dag sender brukeren til mediet som har publisert artikkelen, skal innholdet i den nye modellen vises til brukerne som en del av Facebooks produkt.

Lokkemidlet er eksponering og deling av annonsekroner. På minussiden havner fort en rekke spørsmål knyttet til presseetikk, opphavsrett, redaksjonell kontroll og merkevareidentitet.

Da nyheten om den nye samarbeidsmodellen ble kjent skrev jeg at medienes dilemma blir virkelig påtrengende den dagen Facebook gjør grep som demper trafikken mediene får fra dagens delingsmodell. Det skulle altså ta ganske nøyaktig fire uker før det skjedde.

Budskapet er vanskelig å mistolke: Trafikkmaskinen skal bygges om, og medier som vil kjøre i fartsfila må regne med å betale.  Prisen kan fort bli i høyeste laget.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook