MOTTOK RAPPORT: Kulturminister Trine Skei Grande (V) mottok tirsdag Medietilsynets rapport om NRKs ansvar for mediemangfoldet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
MOTTOK RAPPORT: Kulturminister Trine Skei Grande (V) mottok tirsdag Medietilsynets rapport om NRKs ansvar for mediemangfoldet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

Medietilsynet: - NRK svekker ikke de kommersielle mediene

Medietilsynet mener at NRK ikke bidrar til å svekke de kommersielle mediene, og at å svekke NRK heller vil svekke det totale tilbudet.

(Dagbladet): Tirsdag morgen mottok kulturminister Trine Skei Grande (V) rapporten fra Medietilsynet, om NRKs ansvar for mediemangfoldet i Norge.

Medietilsynet har kommet fram til at NRK bidrar positivt til det totale mediemangfoldet i Norge.

Tilsynet mener at NRKs nettdekning ikke ser ut til å føre til vesentlige konkurransebegrensninger i markedene som er analysert, som er på nett og nasjonalt.

Hovedanklagene fra kritikerne har blant annet gått på at politikerne sørger for at lisenspengene øker hvert år, samtidig som de kommersielle mediene har tapt 2,7 milliarder kroner på fem år.

Kritikerne mener at NRK publiserer gratis liknende nyheter og innhold som sine konkurrenter.

- NRK dekker et hull

- Medietilsynet har analysert NRKs virksomhet, særlig digitalt, både ut fra et innholds- og bruksperspektiv og i konkurransemessig sammenheng, nasjonalt og regionalt. Vår rapport konkluderer med at NRK påvirker det samlede tilbudet til publikum positivt, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

- Når det er sagt, er det viktig å understreke at vi ser at den kommersielle delen av mediebransjen, og da særlig lokale og regionale aviser, fortsatt står i en krevende transformasjonsfase, og at den samfunnsviktige journalistikken dermed er under press. Vår vurdering er at det haster med å få på plass tiltak rettet inn mot denne delen av bransjen, sier Velsand.

Velsand sier at etter deres syn fyller NRK et hull i markedet når det gjelder de lokale og regionale nyhetene.

- De er en stor aktør og har påvirkning på andre aktører, men NRK har ikke en vesentlig konkurransebegrensende virkning i markedene som er analysert, sier hun, da rapporten ble lagt fram.

- Ikke stor innholdsmessig likhet

- Å svekke NRK vil ikke bidra til å gjøre de kommersielle mer konkurransedyktige. Det vil heller svekke det totale tilbudet, sier Velsand.

Medietilsynet mener det ikke er sammenheng mellom bruk av NRK på nett, og hvor villige folk er til å betale for digitale nyheter hos andre medier.

Velsand sier at de har funnet ut at det er større innholdsmessig likhet mellom de kommersielle mediene, enn det er mellom NRK og de kommersielle mediene.

Da regjeringen ga Medietilsynet oppdraget, ble de bedt om å vurdere tre punkter.

  • Hvordan bidrar NRK til innholds- og bruksmangfold.
  • I hvilken grad bidrar NRK til mediemangfold gjennom samarbeid med andre aktører.
  • Hvordan NRKs innhold, særlig digitalt, påvirker tilbudet til aktører som lever av egne inntekter, og om tilbudet til publikum svekkes på grunn av NRKs påvirkning.

- Maken til ensidig framstilling

Einar Hålien fra Schibsted kom med krass kritikk av rapporten etter at det ble åpnet for spørsmål.

- Maken til ensidig framstilling er det lenge siden jeg har sett, sa han.

Han uttalte at NRK.no har fått flere lesere samtidig som de kommersielle mediene har innført betalingsløsninger på nett. Han legger til at samtidig med dette har NRK gått fram, mens de kommersielle mediene har måttet kutte kraftig i antall ansatte.

- Jeg sa kjør debatt. Det kom med en gang, det er bra det, sier Trine Skei Grande, før hun overlot til Mari Velsand, direktør for Medietilsynet, å svare på kritikken.

- Jeg vil være nøye med å si at vi definitivt ser utfordringene som de kommersielle mediene står ovenfor, men vi mener ikke løsningen på dette er å svekke NRK.

Til Dagbladet sier Hålien at han mener det er en klar sammenheng mellom NRKs posisjon på nett, og de kommersielle medienes muligheter til å tjene penger via betaling fra brukerne.

- Sammenhengen er veldig enkel. Hvis det er slik at du får det samme tilbudet gratis fra NRK Hordaland som du får fra Bergens Tidende, er det grunn til å tro at det vil begrense muligheten for Bergens Tidende til ta betalt for den digitale journalistikken, sier han.

Bredt mediepolitisk forlik

Kulturminister Trine Skei Grande sier i en pressemelding at mediemangfold er avgjørende for ytringsfrihet og for demokratiet.

- Derfor har jeg invitert alle partiene på Stortinget til å samles om et bredt mediepolitisk forlik. Rapporten fra Medietilsynet kan gi et faktagrunnlag for den viktige prosessen vi nå skal i gang med, som blant annet skal munne ut i en stortingsmelding om mediestøtten, sier Skei Grande.

- Rapporten er også viktig for å kunne vurdere hvordan NRK følger opp sitt ansvar om å bidra til mediemangfold framover, og vil være et viktig kunnskapsgrunnlag når vi i budsjettet for neste år skal fastsette et fireårig styringssignal for NRK, sier hun.

I oktober i fjor sa daværende kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) at det særlig er NRKs dekning på nett, og omstillingen som norske medier står oppe i, som gjør utredningen aktuell.

- Kjempeproblematisk

Blant dem som har vært kritisk er ansvar redaktør John Arne Markussen i Dagbladet. I september uttalte han til Klassekampen at NRK bidrar til å svekke oppslutningen om andre mediehus på nett.

- Det er naturligvis kjempeproblematisk for oss som er private aktører og ikke får milliarder i lisensinntekter, sa Markussen.

Også Gard Steiro, sjefredaktør i VG, har slått fast at NRKs posisjon er en stor utfordring.

- Konkurransen fra Google og Facebook som avisene møter i annonsemarkedet, er massiv. Hvis man da i tillegg skal konkurrere med en statlig aktør med lisensfinansiering om det digitale innholdet, er det helt klart at det blir en kjempeutfordring for mediehusene, tilføyde sjefredaktør Gard Steiro i VG.