BRØT LOVEN: Medietilsynet har fattet vedtak om at TV 2 brøt loven om ulovlig produktplassering med dette innslaget. Video: TV 2 Vis mer Vis mer

«TV 2 Været»

Medietilsynet: TV 2 brøt loven

TV 2 brøt kringkastingsloven da de lot reisebyrå reklamere i «Været», skriver Medietilsynet.

Medietilsynet skriver i en pressemelding at TV 2 brøt loven da de lot reisebyrået Apollo reklamere for Kroatia som reisemål i en sending av «Været» 7. juni i år.

De har fattet vedtak om brudd på kringkastingsloven for ulovlig produktplassering, og har gitt TV 2 en skriftlig advarsel.

- Det er viktig at reglene om produktplassering følges, slik at mediebrukerne enkelt kan skille mellom redaksjonelt innhold og reklame, sier direktør i Medietilsynet Mari Velsand.

Pressemeldingen slår fast at produktplassering bare er lov i «filmer, fiksjonsbaserte serier, sportsprogrammer og lette underholdningsprogrammer». «Været» går ikke under noen av disse kategoriene, mener Medietilsynet.

De skriver også at programmet ikke var tydelig nok merket, og at produktet fikk en for framtredende rolle.

- Uakseptabelt

7. juni sendte TV 2 «Været», ledet av Eli Kari Gjengedal, fra den kroatiske byen Split. Som en del av 21. 20-sendingen pratet Gjengedal med «Head of Sales support» Elisabeth Holmsen i reiseselskapet Apollo. Innslaget var merket med en «P» øverst i venstre hjørne. Apollo hadde nemlig en avtale om produktplassering med TV 2.

Apollo fortalte om lave flypriser, og at flyturen fra Oslo til Split var kort. Medietilsynet skriver at de mener TV 2 brøt regelverket om produktplassering, og varslet kanalen om sanksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Innslaget fikk blant annet kritikk av medieviter Gunnar Bodahl-Johansen, som kalte det «en helt håpløs form for produktplassering».

- Å bruke medarbeidere som ellers framtrer i journalistiske sammenhenger til å presentere produktreklame på denne måten synes jeg er helt uakseptabelt, sa han til Dagbladet.

- Stor glipp

TV 2 har ifølge Medietilsynet erkjent at programmet var mangelfullt merket, og at produktet fikk en for framtredende rolle i programmet.

- Vi er glad for at vi har en felles forståelse av at dette var regelbrudd og at TV 2 i etterkant har skjerpet sine rutiner. TV 2 argumenterer imidlertid for at «Været» er et «lett underholdningsprogram», en vurdering Medietilsynet altså ikke deler, sier Velsand i pressemeldingen.

Dagen etter sendingen presiserte nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2 overfor Dagbladet at TV 2 og Apollo hadde en avtale om produktplassering, men at denne ikke inkluderer at TV 2 skulle intervjue representanter for Apollo. Hun avviste at Apollo hadde mulighet til å påvirke spørsmålene som ble stilt.

- For å ta det fra toppen: Dette er en stor glipp fra TV 2. Her har rutinene våre svikta, sa Solbrække til Dagbladet.

Solbrække sier til Medier24 at TV 2 er uenig i måten Medietilsynet kategoriserer «Været», men erkjenner at de begikk en feil 7. juni.

- Det er bare å legge seg flat. Vi har beklaget det før og vi beklager det gjerne igjen, for det ble en svikt i rutinene våre internt.