LEDER I LNU:  Martin Ulvestad Østerdal kan avbekrefte medlemsjuks i ungdomsorganisasjoner.
LEDER I LNU: Martin Ulvestad Østerdal kan avbekrefte medlemsjuks i ungdomsorganisasjoner.Vis mer

Medlemsjuks og ungdomsorganisasjoner

Tiden der medlemsjuks i ungdomsorganisasjonene var utbredt er heldigvis forbi for lenge siden. Insinuasjoner om juks på sviktende grunnlag er det ingen som er tjent med.

Meninger

Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) er en interesseorganisasjon for 98 barne- og ungdomsorganisasjoner, inkludert de ni ungdomspartiene, og en forvalter av ni offentlige støtteordninger. Både som forvalter og som interesseorganisasjon for så mange ungdomsorganisasjoner ser vi et behov for å påpeke noen feil og misforståelser i debatten mellom Atle Simonsen i FpU og Ragnhild Kaski i AUF.  

Skal man antyde at en organisasjon får et uberettiget mye statlig støtte, eller forsvare seg for det, må man minimum ha tilstrekkelig kunnskap om de aktuelle lovene og regelverkene. Vi ser derfor behov for å klargjøre noen faktum:  
1. Støtten ungdomspartiene får nasjonalt utmåles ikke basert på medlemstall i ungdomspartiene, men på valgoppslutningen til moderpartiet. Det å ha et høyt medlemstall fører ikke til økt statsstøtte til ungdomspartiene sentralt. 2. LNU forvalter på vegne av Kulturdepartementet støtteordningen Frifond organisasjon. I denne ordningen er medlemstall et utmålingskriterium, men bare medlemmer  som er under 26 år og har betalt minimum 50 kr. i kontingent. Medlemmer som har betalt 10 kr. i kontingent fører ikke til økt Frifond-støtte. 3. Det er ikke slik Kaski skriver at Frifond-støtte utmåles bare på medlemmer mellom 16 og 26 år, støtten utmåles på alle medlemmer under 26 år som har betalt 50 kr. Om AUF velger å ikke rapportere inn medlemmer under 16 år er det deres sak og er uproblematisk for oss i LNU. 4. Media anvender ofte en særdeles konservativ tolkning av Barnelovas § 32. I paragrafen heter det at barn som er fylt 15 år selv avgjør spørsmål om inn- og utmelding av foreninger. At de selv avgjør dette betyr ikke at noen under 15 år ikke kan melde seg inn i en organisasjon, men at frem til de fyller 15 har foreldre eller verge en rett til å overprøve avgjørelsen. Dette synet vi i Stensrud-utvalgets (NOU 1997:1) gjennomgang av støtteregler for barne- og ungdomsorganisasjonene. 5. Barnekonvensjonen er i artikkel 15 klar på at barn har  en rett til organisasjonsfrihet. Det finnes ingen nedre aldersgrense for denne retten, og barnekonvensjonen har gjennom Menneskerettsloven forrang i norsk rett.  

Når det er sagt, så er det selvsagt slik at man i alle barne- og ungdomsorganisasjoner må ha en vervekultur som sikrer at barn og unge, enten de er under eller over 15 år, vet hva de sier ja til og at de melder seg inn i en organisasjon. Dessverre hender det av og til i alle organisasjoner at medlemmer i vervearbeidet blir litt for ivrige. Det er uheldig, og noe vi forventer at organisasjonene er oppmerksomme på. Men det er ingen automatikk i at dette fører til mer statlig støtte og at ugreie metoder er brukt med det formålet.  

Det er prisverdig at man ønsker at regelverk og retningslinjer skal bli fylt, men man bør være forsiktig med å antyde at organisasjoner forsøker å tilegne seg økt statsstøtte om man ikke har dekning for at det er det som har skjedd. Det fører bare til at offentligheten danner seg et inntrykk at medlemsjuks fortsatt er noe som er utbredt, og det er det ingen i barne- og ungdomsfrivilligheten som er tjent med. For det stemmer ikke.