Mektig Mikkelsen

«Jakten» er en frustrerende film med en overbevisende frontfigur.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Mads Mikkelsen vant prisen for beste mannlige skuespiller under fjorårets filmfestival i Cannes for Thomas Vinterbergs «Jakten». Her får Danmarks store stjerne lagt hele sin store emosjonelle rekkevidde for dagen, i vis-hva-du-er-god-for-rollen som den uskyldige barnehageonkelen Lukas, som anklages for å ha forgrepet seg på bestevennens datter.

Lukas renvaskes i rettsprosessen, men forblir forhatt og utstøtt i et lokalmiljø som har gjort seg opp sin mening. Mikkelsens danserbakgrunn kommer til sin rett her: Han er kroppslig mer og mer anspent, vaktsom, utslitt av ikke å kunne komme ryktene til livs.

Patrisisk Men han er navet i en frustrerende film. «Jakten» er en vellaget, intens, men ensidig moralfabel om den gode mann mot en mangehodet berme med blod på tann. Den er påfallende patrisisk: Lukas godseiervenn og overklassekrets holder fast ved ham og hever seg over heksejakten, mens de bomsete barnehageansatte er lettlurte, tankeløse fjols. Så tankeløse, faktisk, at det er vanskelig å tro. Vinterberg setter opp en rekke vendepunkter som virker psykologisk usannsynlige: Vanvittige overtolkninger og misforståelser, fulgt av at anklagerne ikke engang vil høre Lukas' versjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer