<strong>STORT OG ENKELT:</strong> Susanna har tonesatt ti dikt av Charles Baudelaire på sitt nye album, «Baudelaire &amp; Piano». Betagende og mektig, skriver vår anmelder. Foto: Martin Rustad Johansen
STORT OG ENKELT: Susanna har tonesatt ti dikt av Charles Baudelaire på sitt nye album, «Baudelaire & Piano». Betagende og mektig, skriver vår anmelder. Foto: Martin Rustad Johansen Vis mer

Anmeldelse: Susanna - «Baudelaire & Piano»

Mektig og stort fra Susanna

Susanna formidler store følelser enkelt.

Publisert

«Baudelaire and Piano»

Susanna

5 1 6

Folk

Utgitt: 2020
Plateselskap: SusannaSonata

«Betagende og mektig.»
Se alle anmeldelser

ALBUM: En stemme, et «hamrende» piano og franske dikt på engelsk. Hvor spennende og engasjerende kan det bli?

Veldig, skal det vise seg, når avsenderen heter Susanna Wallumrød. Når hun nå gir ut sitt første soloalbum går hun igjen for det storslåtte og «høyreiste», men denne gang formidlet på enkleste vis.

1500-tallskunst

Ett år etter coveralbumet «Go Dig My Grave», lot hun seg inspirere av den nederlandske 1500-tallskunstneren Hieronymus Bosch på «Garden of Earthly Delights» (2019). Også det var dempet, som et Susanna-album skal være, men likevel med et fyldig lydbilde med samplinger og programmering i tillegg til bidrag fra de fire kvinnelige musikerne i bandet The Brotherhood of Our Lady.

Halvannet år seinere gir Susanna, tidligere kjent for sitt Magical Orchestra, ut et album som er strippet ned til et minimum, hennes egen stemme og et piano. Eneste «utskeielse» er hennes egen plystring på fantastiske «Longing for Nothingness».

Baudelaire

Susanna har denne gang tonesatt ti dikt av franske Charles Baudelaire (1821-67) fra hans hovedverk «Les Fleurs du Mal» (Ondskapens blomster), oversatt til engelsk av Anthony Mortimer. Det startet forsåvidt i 2018, da et annet dikt fra samme samling, «Invitation To The Voyage», var representert på «Dig My Grave».

Baudelaire var en av 1800-tallets viktigste diktere og en storhet innen verdenslitteraturen, elsket og omstridt. «Les Fleurs du Mal» ble beslaglagt øyeblikkelig og sensurert da den kom i 1857, anklaget for å ha angrepet religion og sosial moral. I dikt om lyst og askese, engler og demoner, ømhet og sadisme møter vi et rollegalleri bestående av hekser, hedninger, ulver, avvikere, monstere, bøller, spøkelser, vampyrer og onde ånder. Synd er et hovedtema.

Enkle akkorder

Det er voldsomme og dramatiske saker, men Susanna formidler diktene og sangene på minimalistisk og spartansk, men samtidig uhyre effektivt vis. Akkordene er gjerne helt enkle. Det kler den ofte «svevende» lyrikken til Baudelaire som i «The Dancing Snake»:
«Like a sleeping ship that awakens
as the morning breezes rise,
my dreaming soul casts off
and sets its course for distant skies.»

Som vanlig har hun hatt med seg Deathprod (Helge Sten) i produsentstolen, men det vil være en overdrivelse å si at dette er et veldig produsert album. enkelt er det neppe, men det kan virke som om Susanna har satt seg ned på pianokrakken og bedt Sten trykke på knappen - og så har hun latt det «stå til». Du skulle kanskje tro at det ville bli både monotont og kjedelig, men resultatet er, tvert imot, mektig, betagende og så stort det lar seg gjøre innenfor de snevre rammene. «Baudelaire & Piano» er simpelthen en øvelse i grandios, minimalistisk utfoldelse.

Mektig

Det åpner mektig med «The Dancing Snake» og «Longing For Nothingness». Sangene har ellers «tunge» titler som «The Enemy», «Burial», «Meditation», «Obsession» og «The Vampire», dystre tekster som formidles på vakreste vis med gjentakende og monotone «angrep» på tangentene og Susannas uttrykksfulle stemme. Tankene går til artister som Ane Brun og Kate Bush på sitt mest neddtonede og sårbare, men samtidig er Susanna - helt uavhengig av andre - en av de mest kompromissløse artistene vi har her i landet.

Lurer du fortsatt på om en stemme og et piano kan berøre? Det står og faller på to ting: Formidling og «feeling». Her er Susanna i en særstilling. Og - hun er blitt lagt merke til i utlandet og anmeldes i de tonangivende musikkmagasinene. Dit kommer du bare om du har egenart og skiller deg ut fra hopen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer