Anmeldelse: «Hver gang vi møtes» på TV 2

Mektige saker!

Det var Highasakite-Ingrids kveld i «Hver gang vi møtes». Vi anmeldte som vanlig låt for låt.

INGRIDs KVELD: Ingrid Helene Håvik (foran) var kveldens hedersgjest i «Hver gang vi møtes» på TV 2. Fra venstre bak: William Kristoffersen, Matoma, Ramón, Odin Staveland. Mari Boine og Emelie Hollow. Foto: Vegard Breie / TV 2
INGRIDs KVELD: Ingrid Helene Håvik (foran) var kveldens hedersgjest i «Hver gang vi møtes» på TV 2. Fra venstre bak: William Kristoffersen, Matoma, Ramón, Odin Staveland. Mari Boine og Emelie Hollow. Foto: Vegard Breie / TV 2 Vis mer

TV: Ingrid Helene Håvik startet duoen Highasakite i 2010 sammen med Trond Bersu da de begge gikk på jazzlinja på NTNU i Trondheim. De albumdebuterte i 2012 og har siden gitt ut fire album. Da duoen begynte å spille live ble besetningen utvidet med Kristoffer Lo, Marte Eberson og Øystein Skar, men i 2017 bestemte Håvik at bandet skulle fortsette som duo. En krangel om bandnavnet fulgte, og i 2019 ble hun tilkjent bruken.

Håvik står bak musikken og tekstene til bandet, og det er blitt flere Spellemannpriser. Håvik ga også ut et soloalbum i 2013.

- Du er ei hyggelig og sprudlende dame, sier Odin.

- Hæ, er det sant? Det har jeg aldri hørt før, i hele mitt liv sier Ingrid.

Det sier ganske mye om kveldens hovedperson i «Hver gang vi møtes». I kveld tolket Odin og de fem andre artistene hennes låter, og vi anmeldte som vanlig fortløpende.

Mektige saker!

William Kristoffersen: «Someone Who’ll Get It» (Highasakite / Kåre Chr. Vestrheim)

Watch out! Hva skjer her, a? En alltid ydmyk William overgår seg sjøl med denne kule versjonen av en Highasakite-låt fra 2015 – gjendiktet til norsk.

I tillegg til Odin er nok William den som har overrasket mest i denne sesongen, og hans catchy «Ompa-ompa»-versjon av «Someone Who’ll Get It» trumfer alt det han har gjort disse lørdagene fra Kjerringøy. Formen er ikke så ulik originalen, bortsett fra at Ingrid har en helt spesiell sangstil, men tematisk er «Storebror ser deg» «skrudd til» mye. Han slår seg løs og presenterer en leken pop-versjon med en liten smak av country som absolutt kan stå på egne bein – om ikke nødvendigvis på en Ole Ivars-konsert. Eller - kanskje nettopp det.

- Det er langt mellom Ole Ivars og Highasakite, sier William. Det er nok sant, men det er ikke noe hinder for å ha det moro med sangen deres.

Mektige saker!

Matoma med Miriam Bryant: «Samurai Swords» (Highasakite / Vestrheim)

Matoma har hentet opp den finsk-svenske soulpop-artisten Miriam Bryant til Kjerringøy for å gi nytt liv til «Samurai Swords» fra 2016.

Skjønt, nytt liv? Matomas versjon er riktignok langt unna den akustiske versjonen Highasakite ga ut seinere samme år, og som spilles før innslaget, men den er desto mer lik den elektronikadominerte originalen til bandet. Kanskje har Matomas versjon av denne «fatalistiske» låten et enda større driv, og en vokalist som er enda mer intens enn Ingrid Helene og isolert sett gjør en flott jobb, men det blir nesten for lettvint å legge seg så tett opp mot originalen.

Mektige saker!

Emelie Hollow: «Lover, Where Do You Live? (Håvik)

Emelie har kastet seg over sin yndlingslåt med Highasakite, som også er bandets mest strømmede (25 millioner avspillinger på Spotify). Hun har gitt den norsk språkdrakt.

Ingrid har vært en stor inspirasjon, så her er det «mye på spill». Originalen er en sakte, men samtidig massiv og tung låt, som her er blitt både lysere og lettere. Emelie bygger den oppe på samme måte, ganske stille og med minimalt med komp som øker på etter hvert, og med «kledelige» strykere i bunnen. Hun synger så kontrollert (og høyt) og hundre prosent reint, så dette er mest av alt en demontrasjon av hvilken imponerende stemmekraft hun er i besittelse av. Pluss i margen også for god bearbeidelse til norsk. Mektig!

Mektige saker!

Odin Staveland: «Golden Ticket» (Highasakite / Vestrheim)

- Hippe greier, altså, sier Ingrid. - Jeg ville tøye strikken litt, sier Odin. Og det har han gjort hver lørdag. Ingen andre utfordrer seg sjøl, låtene og oss som ser på mer, og ingen andre tar større sjanser. Her tøyer han den for langt.

Det begynner å avtegne seg et mønster i det Odin gjør i «Hver gang vi møtes». Denne gang tar han for seg en av Highasakites mest populære låter. Han går forsiktig ut, hvisker og «stønner» litt og drar den ut og «strammer» etter hvert inn. Han har hentet inn fem blåsere som bidrar med korte støt i frijazz-stil – og litt mer «kontrollert» spill etter hvert. Denne versjonen framstår ved første lytting noe masete og rotete, men som de tidligere bidragene vokser den. Men ikke nok, denne gang.

Mektige saker!

Mari Boine: «Mother» (Håvik)

Også Mari følger et mønster, uten å utfordre like mye som Odin. Men hun klarer jo ikke å «tryne». Igjen blir vi sittende fjetret og lytte til noe helt spesielt – enten det kan kalles underjordisk eller overjordisk.

Ingrid synger om å ringe hjem til mamma når det står på som verst. Mari har gjort en vri, og påkaller i stedet Moder jord – som vi er i ferd med å ødelegge. Hun starter forsiktig, også her hviskende i et lite parti, før hun øker tempoet og sangen antar indianske dimensjoner mer enn samiske. Er det gudene hun påkaller helt på tampen? Mari bruker stemmen på en måte ingen andre gjør etter henne, bygd på joikens virkemidler uten at dette er joik. Mektig er det i hvert fall, men på en annen måte en hos Emelie.

Mektige saker!

Ramón: «Since Last Wednesday» (Håvik)

- Jeg fikk laser! roper en henrykt Ramón etter å ha gjort det som kanskje er hans beste innsats i årets sesong!

Han har gjort en god jobb med å gjendikte en av Highasakites største låter til norsk og kalt den «Ingen har sett eller hørt». Det er mye fint å si om arrangementet også. Han starter ganske nakent, men han og bandet fyller gradvis på under laserlyset og øker i intensitet til et strålende punktum for kvelden. Denne bør med på framtidige konserter med Ramón, som garantert har fått et større publikum etter deltakelsen i «Hver gang vi møtes».

Årets sesong avsluttes neste lørdag med duetter.