Anmeldelse Film Hacksaw Ridge

Mel Gibsons nye film: Dette er krig som porno

Helteeposet «Hacksaw Ridge» føles som et besøk på slakterhuset.

FØLSOM: Andrew Garfield gir liv til en platt heroisk rolle i «Hacksaw Ridge».
FØLSOM: Andrew Garfield gir liv til en platt heroisk rolle i «Hacksaw Ridge». Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

FILM: Dette er krig som porno. «Hacksaw Ridge», et actiondrama fra stillehavsfronten under 2. verdenskrig som også er Mel Gibsons comeback som regissør, skal liksom vise frem krigens i all sin gru, men ender med å vise den frem i all sin blodpumpende glede. Av spilletiden på to timer er den siste et stykke orgasmisk voldsvellyst. Her er kjærlige nærbilder av avrevne lemmer, blodsprøyter og brennende kropper i sakte film, tusen korte plaskelyder fra kuler som entrer kropper, for sikkerhets skyld skrudd opp over alt annet på soundtracket.

Fascinert av lidelse

Det føles intenst spekulativt, selv om det kanskje ikke egentlig er det, eller i alle fall ikke bare det. Om Mel Gibson har et gjennomgangstema som filmskaper, må det være nettopp den åndeløse opptattheten av lidelse, og for de som blir utsatt for tortur og uutholdelige smerter på grunn av en høyere hensikt.

Den fascinasjonen brøler gjennom «Braveheart» fra 1995 og i den bloddryppende filmen om historiens viktigste offerlam, «The Passion of the Christ» fra 2004. Fortellinger om mennesker som kan forstås som martyrer, om sår og skader som tegn på å være utvalgt og oppofrende, synes å appellere til den konservative katolikken Gibson. For denne anmelder føles det mest ubekvemt å se alle lammene han ivrig og andaktsfullt leier mot slakterhuset, nærmere bestemt skrenten Hacksaw Ridge, som måtte forseres som en del av det blodige slaget om Okinawa i 1945.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer