Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Melankolske variasjoner

BERGEN (Dagbladet): En hel festspillkonsert viet armensk musikk, med særlig fokus på samtidskomponisten Tigran Mansurian (1939 - )- hun er ikke skvetten, festspilldirektør Bergljst Jsnsdsttir.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men i samarbeid med plateselskapet ECMs Manfred Eicher og «hans» artister Jan Garbarek, den armensk-amerikanske bratsjisten Kim Kashkashian og den amerikanske perkusjonisten Robyn Schulkowsky samt Jerevan Kammerkor og Gevorg Dabaghians duduk-ensemble (duduk er en tradisjonell trefløyte fra Kaukasus med lyd som en blanding av klarinett og cello) laget hun «Armensk kveld» for en sprengfull Grieghall i går kveld. Og en minneverdig kveld ble det.

På et vis ble konserten serie variasjoner over en melankolsk grunnstemning. I første avdeling trådte Garbareks sopransaksofon inn som en tjuefjerde, ornamenterende stemme i det utmerkete kammerkorets folkemusikk-baserte vokalkunst, eller den gikk i improvisert dialog med Dabaghians duduk. Også i annen avdeling, i Kashkashian og Schulkowskys nennsomme duoframføring av Mansurians «Lied, Gebilde und Wandschirm» kveldens mest modernistiske verk, eide stemningen en sårhet, mens Kashkashians virtuositet virkelig fikk spillerom sammen med de mannlige sangerne pluss en kvinnelig solist i et ikke-programnevnt verk.

Garbareks rolle i det meste av musikken ble mer å tilføye en klanglig og harmonisk dimensjon enn egentlig å være en drivkraft. Den oppgaven løste han på til tider nesten smertefullt vakkert vis, likevel synes jeg det var i samspillet med Dabaghian at han kom best til rett som den musikanten han vitterlig er. Om dét samarbeidet kunne videreføres...