Meler sin egen kake

JÆREN/OSLO (Dagbladet): Eddi Eidsvåg mener at norske plateselskaper og forlag ikke gjør jobben sin. - Uten skikkelig egeninnsats ville jeg solgt brøkdelen av det jeg nå gjør, sier standupkomikeren, bakeren og artisten.

Han går storebror Bjørn Eidsvåg i næringa. Felles for dem begge er at de gjør suksess som artister.

Mens Bjørn dyrker voksenpop, satser Eddi på nisje-cd-utgivelser. Cd-en «Brød & circus» har allerede passert 10000 plater.

Det er en utgivelse med musikk og bakeoppskrifter. Den ble slaktet i Dagbladet med terningkast 1, men selger likevel som varmt hvetebrød.- Målet er gullplata - 25000 solgte - i første omgang, sier Eddi Eidsvåg.

Selger selv

- Plateselskapet mitt regnet med å selge 2500 eksemplarer, men det godtok ikke jeg. Derfor driver jeg aktivt og selger plater selv. Cd-en kan du få på bakerier, i dagligvareforretninger og i elektriske forretninger

- Det er min - ikke plateselskapets - fortjeneste at det går så bra. Det samme gjelder for boka «Eddis lille ferske - din guide til gylden hjemmebaxt», som har passert et salg 30000.

Tenk annerledes

- Hvis plateselskaper er dårlige til å selge, så er forlag verre. De er ikke aktive nok, tenker ikke alternativt.

Eddi Eidsvåg mener også at musikere (og forfattere) bør engasjere seg mer i salgsdelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg var forleden på konsert med Vamp sammen med 1600 andre. Det var ikke én eneste plate å få kjøpt der.

Eidsvåg planlegger en ny bok om julebakst.

- Forlaget skal ha en ordre på 10000 bøker før jeg i det hele tatt setter meg ned for å skrive.

Ødelegger

Mannen bak Sputnik og nå Ronald, Terje Welle Busk, sier:

- De store plateselskapene gir ut alfor mange artister. Til det er det norske markedet for lite.

- Snart ender vel bransjen opp med å lage samlealbum av samlealbum, sier Ketil Sveen, daglig leder i plateselskapet Voices of wonder.