Mellom film og roman

Her er et ekte filmtrick; å presentere en film uten levende bilder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: «Denne historien lar seg neppe filme. På grunn av hvor den foregår», skriver Anja Breien om en historie hun har fått overlevert. Historien utkommer som bok i disse dager, og mer enn noe annet slår det meg hvor filmatisk Anja Breien likevel presenterer den.«Kaniaw» er tittelen. Det betyr «kildevann» på en kurdisk dialekt og er navnet til en ung, kurdisk kvinne som er oppvokst i Norge. Hun reiser tilbake til sitt hjemland, med bleket hår, blå kontaktlinser og et falskt pass pålydende Maria Andersen. Hun er på et ikke ufarlig oppdrag.

Voiceover

Anja Breien er jeg-fortelleren i boka; det er som om hun opererer med voiceover og bryter inn med jevne mellomrom i Kaniaws historie som fortelles i tredjeperson. Breiens jeg er på filmfestival i Damaskus og går seg bort i souk\'enes labyrintiske gater da hun plutselig blir tilsnakket på norsk. Det er en ung kvinne som har behov for å fortelle noe før hun vender tilbake til Norge, og hun har en eksponert 40-bilders APS-film som hun gir fra seg. Det er gått noen år før Anja Breien gjengir Kaniaws historie «omtrent som om den var en film». Det er ikke det at boka framstår som et tradisjonelt filmmanus, men man merker Breiens regissørblikk gjennomgående. Fortellingen har en dramaturgi som er filmens; den fenger lett og er detaljert på enkelte felt, mens den klipper raskt fra scene til scene. Det slår meg under lesningen at romanforfattere har noe å lære av filmens bildefortellere; jeg har tidligere sett det i Vibeke Løkkebergs romaner, og her er det enda tydeligere. «Klippingen» mellom korte sekvenser driver historien effektivt framover. Og her går det ikke på bekostning av følelsesdybden i Kaiaws indre og ytre reise.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer