Mellom roman og reiseskildring

Muntert beskrevet, men klisjeene skjemmer litt. Og hvor vil han?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Jonny Halberg lar «Jonny Halberg» dra med sin roman «Flommen» på lanseringstur til Romania, og et kjapt google-søk bekrefter at denne tur høyst sannsynlig har funnet sted, dermed kan vi glatt tillate oss å la den ørkesløse debatten om selvbiografi/ikke-selvbiografi/tulle-selvbiografi ligge.

Reisen havner på skakke fra første stund, med altfor sen ankomst til Gardermoen, ombyttet koffert etc. Og han er selvsagt bakfull, slik forfattere i metaromaner alltid bør være når de skal av gårde på noe viktig.

«Halberg» har realismen som sjanger langt opp i halsen, både sin egen og de av kollegene som han også definerer som realister, men som han skreller vekk ved kjapp analyse. Alene tilbake står han med skammen tungt hvilende på sine skuldrer: Han er den eneste realist i norsk samtidslitteratur, og han forsøker etter beste evne, foran syv unge studiner, å begå harakiri på sin egen roman. Bare så synd at studinene er elendig i norsk og knapt forstår hva han sier.

Dette er faktisk en roman om noe så enkelt som en forfatter som leter etter et nytt språk for seg selv, eller kanskje enda verre: et helt nytt språk. (Fortrinnsvis innen rammene av det norske). Gjennom en nitid reisebeskrivelse hvor intet unnslipper leseren hva angår detaljerte navn og rumenske stavemåter på gater, smug («Halberg» kan faktisk bare ved å kaste et blikk opp en gate vite på en prikk hva den heter og hvordan navnet staves), avenyer, plasser, matretter, drikker, og personers for- og etternavn kretser «Halberg» rundt dette ene: Hvordan holde opp med å skrive realistisk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer