SKINTE: Come Shine — f.v. Erlend Skomsvoll, Live Maria Roggen, Sondre Meisfjord og Håkon Mjåset Johansen — sto for en kanonkonsert med delvis nytt repertoar på Kongsberg. Nå venter plateinnspilling og flere konserter på et band som er bedre enn noen sinne. FOTO: TERJE MOSNES
SKINTE: Come Shine — f.v. Erlend Skomsvoll, Live Maria Roggen, Sondre Meisfjord og Håkon Mjåset Johansen — sto for en kanonkonsert med delvis nytt repertoar på Kongsberg. Nå venter plateinnspilling og flere konserter på et band som er bedre enn noen sinne. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

Mellomuke-blues & The Sound of Money

Vi befinner oss i uke 28, uka mellom Kongsberg Jazzfestival og Moldejazz. Hvordan blander ekkoet fra den første seg med forventningene til den andre?

FESTIVALER: Siden penger er et enklere (og kjedeligere) tema enn musikk, starter vi der, og noterer at Kongsberg Jazzfestival etter all sannsynlighet oppnår et pent overskudd i år.

Det var også nødvendig, etter en 2012-festival som gikk halvannen million kroner i minus.

Om Moldejazz klarer å snu 2012-underskuddet på 3.2 millioner til overskudd, er fortsatt en gjettelek. Været i timene før og under de to store utekonsertene kan gi svar: Skulle 1000 publikummere «regne bort» hver av de to dagene, er bortfallet i billettinntekt i overkant av en million kroner.

Omvendt betyr 2000 publikummere mer enn beregnet tilsvarende millionpluss på inntektssiden.

Dermed er det bare å håpe at værgudene velger å go'blunke til Moldejazz denne gang, etter å ha vært ganske så gretne de siste åra.

KONGSBERGARRANGØRENES strategi før årets evenement var å gjøre jazzfestivalen til en folkefest, les: relevant for et bredt publikum i byen og dens nære omland. Siden jazzen anno 2013 byr på få navn med folkefest/massemarkedappell, ble lista med høyst respektable jazznavn på innendørsscenene supplert med jazzfrie publikumsfavoritter som Hellbillies og Kaizers Orchestra, samt blues og en for tida noe ubestemmelig Diana Krall på utescenen Tubaloon.

Programkombinasjonen resulterte i billettrekord, glade kontovrinsk og fornyet optimisme i arbeidet fram mot neste års 50-årsjubileum.

DE som lot Tubaloon være Tubaloon og bidro mer beskjedent til folkefesten ved å konsentrere lyttingen om jazztilbudet, fikk på sin side gnistrende gode (og bra besøkte) konserter fra bl a Branford Marsalis Quartet, Come Shine, Petter Wettre Next Generation med den finske trompetgjesten Verneri Pohjola, Dianne Reeves og norske band spunnet rundt 70-årsjubilanten Jon Christensen og 2012-jazzprisvinner Ola Kvernberg.

Frijazz/avantgarde-publikumet kunne som alltid søke til mindre scener for å oppleve sine favoritter, og i det store og hele ville Kongsberg Jazzfestivals 2013-program vært en høyst verdig feiring av jazz som musikkform også uten Tubaloon-konsertene.

Men da altså en feiring for de få, eller iallfall langt færre. Og med ei regning som arrangørene ikke ville ha hatt billettinntekter til å betale.

FOR Moldejazz ble folkefest-ambisjonen vedtatt allerede på 1990-tallet, og prinsippet lever fortsatt: De store utekonsertene skal generere billettinntekter som subsidierer så godt som all annen konsertaktivitet under festivalen, og forhåpentligvis rekruttere nytt publikum til i første omgang nye festivalopplevelser og derfra kanskje til jazzmusikk i en eller annen form.

Det siste er iallfall et vakkert håp.

For oss som allerede er huka, er årets Moldejazz-program uansett fullt av fristelser, som Artist in Residence Jason Moran i seks ulike konstellasjoner, Bill Frisells Big Sur-sekstett og ny musikk fra Terje Rypdal, Stian Westerhus, Albatrosh, Paal Nilssen-Love og Maria Kannegaard i nye band.

Alt dette, pluss et vell av muligheter til å oppleve både eldre, stadig hørverdige favoritter og lovende, svært interessante nykommere, skal nok sette oss i stand til å tåle litt folkefest også. 

FEIRET: Emilie Stoesen Christensen feiret pappa Jon (i bakgrunnen) på eminent vis ved å synge sine egne sanger på en lavmælt, men intens konsert som også bød på låter av de øvrige musikerne i bandet, Bugge Wesseltoft, Tore Brunborg og Arild Andersen. FOTO: TERJE MOSNES
FEIRET: Emilie Stoesen Christensen feiret pappa Jon (i bakgrunnen) på eminent vis ved å synge sine egne sanger på en lavmælt, men intens konsert som også bød på låter av de øvrige musikerne i bandet, Bugge Wesseltoft, Tore Brunborg og Arild Andersen. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer