Melodi Grand Idol

«World Idol» har formen til felles med «Melodi Grand Prix», men er både kjappere og frekkere.

TV: Fra begynnelsen, med ankomst London, turistattraksjoner og limousiner, til slutten, med en mer scenevant og sikrere Kurt enn vi har sett før, viser «World Idol» seg som et hippere konsept enn det de har lånt så mye fra.

Det er yngre, friskere og dempet i stil og omfang, og det programmet mangler i pomp og prakt, glitter og glamour, tar det igjen i uærbødighet, humor og gjenkjennelse. Deltakerne er allerede idoler i hjemlandene, og selv om mange er like - her er nok av dem som kunne spilt i boyband - er det noen som skiller seg ut.

Vår egen Kurt gjør en god opptreden, belgiske Peter Evrard sables (med rette) ned, mens storfavoritten, USAs Kelly Clarkson, vekker dommernes begeistring. For seerne er det et større spørsmål hva hun skal gjøre med premien (verdenslansering) om hun skulle vinne, enn om hun gjør det. «Det er som å sammenlikne esler med en veddeløpshest,» sier USAs dommer, Simon Cowell, som ellers beskriver deltakerne slik: «Ålreite sangere med merkelige personligheter.»

I likhet med «Melodi Grand Prix», er det ikke sangkonkurransen som fenger mest, men alt rundt. Mest underholdende er konkurransen mellom den polske og den amerikanske dommeren, Kuba Wojewodzki og Simon Cowell, om å være frekkest.

Frydefullt ondskapsfulle kommentarer, så syrlige at Jostein Pedersen ville blitt nødt til å vaske munnen med såpe i månedsvis, flyr imellom dem, og til slutt nøyer de seg ikke med å karakterisere deltakerne, de begynner også med hverandre. TV2 tør ikke en gang oversette alt korrekt. («Not a cunt in hell's chance» blir til «Ingen sjanse»...) Kort sagt: Friskt og underholdende. Bare én ting mangler før storebror GP kan sies å være slått: Med fire dager mellom konkurranse og kåring av vinner er det ikke snakk om å holde på spenninga.

FAVORITTEN: Amerikanske Kelly Clarkson er storfavoritt. Spørsmålet er bare: Hva skal en artist som har solgt 2,5 millioner plater med premien - som er verdenslansering?