...men det er mennene som styrer Pop-Norge

Dagbladet gir deg lista over de mest innflytelsesrike aktørene i norsk popbransje: innovatører, produsenter, direktører og nettverksbyggende bakmenn.

  • Sæmund Fiskvik, IFPI-direktør og Spellemann-general
  • Joakim Haugland: Ung innovatør som står bak kredlabelen Smalltown Supersound.
  • Tommy Tee: Holder stand som norsk rapps ledestjerne.
  • Jan Erik Haglund: Gramart-lederen er foretrukket som jusrådgiver for norske artister.
  • Audun Vinger: Natt & Dags skiveredaktør.
  • Tom Skjeklesæther: Er overalt. Skriver linernotes i plata og intervjuer artisten for VG etterpå.
  • Stein Østbø: Mest profilerte musikkskribent i Norges største avis, VG.
  • Marit Karlsen: Sentral indierock-aktør gjennom Trust Me Records og NRK Petre.
  • Arvid Skancke-Knutsen: Redaktør for Ballade.no, som er blitt et viktig debattforum i norsk musikk.
  • Stein Andreassen: Leder i Norsk Rockforbund.
  • Martin Revheim: Mannen bak Blå, den viktigste scenen for innovativ norsk musikk.
  • Stargate: Hitfabrikk med base i Trondheim.
  • Per Osmundsvaag: DJ, arrangør og nettverksbygger.
  • Asbjørn Slettemark: Redaktør for bransjebladet Farojournalen.
  • Larry Bringsjord: Leder Fono, foreningen for 80 norskeide selskaper, og plateselskapet MTG.
  • Toffen Gunnufsen: Sjef for Norges største musikkfestival, Quart.

Alt bråket i forbindelse med Spellemannprisen viser at IFPI-direktøren fortsatt er en mann å regne med i Musikk-Norge. Har stor tillit blant direktørene i de største selskapene han representerer.

  • Per Eirik Johansen, direktør i Virgin Records

Den gamle punkrockeren blir enda mektigere etter at EMI og Virgin ble ett selskap. Er platebransjens mest respekterte direktør etter en rad av suksesser, seinest Morten Abel og Sondre Lerche.

  • Petter Singsaas, direktør i Universal Music

Tar stadig nye grep for å gjøre gigantselskapet Universal til en kvalitativ maktfaktor i Musikk-Norge. Signet The Margarets i 2001, og opprettet en egen distribusjonsavdeling for små norske selskaper.

  • Claes Olsen, So What!, Racing Junior og Øyafestivalen

Racing Junior er blitt et toneangivende indieselskap i Norge, Øyafestivalen vokser, og Olsen er en prototype på den nye egenrådige, åpne og genuint musikkelskende generasjonen i Musikk-Norge.

  • Arne Svare, manager og Stageway-eier

Manageren til Lene Marlin, Morten Abel og Sissel Kyrkjebø er vanskelig å komme utenom, ikke minst etter at Stageway ble ny hovedeier i Smuget og fikk med seg en rekke kjendiser på oppkjøpet.

  • Svein Bjørge, Alarm-grunnlegger og leder i Playground Music

Har flere fingrer med i spillet både i Alarmprisen og i Bylarm. Er blitt en sentral skikkelse på debattnivå i norsk musikkliv, ikke minst etter at han krevde at IFPI-direktør Fiskvik måtte gå av.

  • Inger Dirdal, daglig leder Music Export Norway

Norsk musikklivs mektigste kvinne har klart å samle en sprikete norsk platebransje i arbeidet med å pushe norsk musikk i utlandet. Måtte tåle noe kritikk etter «Norway Now»-framstøtet under Midem-messa.

  • Mikal Telle, Tellé Records

Ung og driftig bergenser med skyhøy trendfaktor som ga ut de første platene til Röyksopp og Kings of Convenience før de forsvant utenlands. Idealistisk urokråke som skyr storbusinessen som pesten.

  • Platekompaniet:

Egil Dahl og Rolf Kr. Presthus holder fortsatt stand som Norges fremste platepushere. Er i stand til å breake smale artister gjennom tunge kampanjer, i tett samarbeid med plateselskapene.

  • Marius Lillelien, kanalsjef NRK Petre

Petre er den viktigste aktøren når det gjelder å breake nye norske artister. Mye spilletid på Petre er et parameter på norsk suksess blant alt fra sære indieband til store internasjonale artister.

Disse har også makt: