TRADISJON OG FORNYELSE: Joe Lovano og Esperanza Spalding under en Us Five-konsert på Nasjonal Jazzscene i Oslo våren 2009. Denne uka kommer et nytt album. FOTO: TERJE MOSNES
TRADISJON OG FORNYELSE: Joe Lovano og Esperanza Spalding under en Us Five-konsert på Nasjonal Jazzscene i Oslo våren 2009. Denne uka kommer et nytt album. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

Men er det jazz?

Hvem skal vi stole på? Tanta til Beate eller våre egne ører?

ALBUM: Ifølge tanta til Beate «gikk jazzen i dass med Django Reinhardt» (som takket for seg i 1953).

Tanta utstedte sikkert dødsattesten på vegne av flere, men det trassige liket har like fordømt fortsatt å avføde nye musikere, klubber, festivaler og annet med jazz- som første stavelse.

JOE LOVANO US FIVE: Tradisjonsforankret modernisme fra en mester.
JOE LOVANO US FIVE: Tradisjonsforankret modernisme fra en mester. Vis mer

Selv på det truede cd-formatet utgis det ny jazz, så til å ha vært død mer enn halve livet (ref. tanta), framstår i det minste jazzen som en særs tilpasningsdyktig musikkform.

KANSKJE til og med for tilpasningsdyktig? Det nådeløse spørsmålet «Men er det jazz?» er blitt reist om musikken til stilskapere fra Duke Ellington til sein Miles Davis, og likeledes om jazz som uttrykksmessig har forsynt seg fra rock, funk eller klassisk musikk. Ikke minst er det blitt utløst av avantgardister/friimprovisatorers utfoldelse i alle år siden november 1959, da Ornette Coleman Quartet rykket inn på New York-klubben Five Spot med den sjokkerende atonale og tilsynelatende strukturløse improvisasjonsformen som skulle bli kjent som «free jazz».

Men selv om «Men er det jazz?» i dag er en komisk/ironisk klisjé, har spørsmålet stadig engasjementskraft så det monner.

Slik det eksempelvis kan komme til uttrykk når jazzentusiaster drøfter hvorvidt musikken på den alternative klubbscenen i New York er et vitalt håp om jazzens fornyelse og framtid, er om det er de etablerte stjernene som må ta utviklerjobben en stund til.

ANGELICA SANCHEZ QUINTET: Godt nyttt fra den alternative New York-scenen.
ANGELICA SANCHEZ QUINTET: Godt nyttt fra den alternative New York-scenen. Vis mer

TRE ferske amerikanske album eksemplifiserer problemstillingen. Saksofonisten Joe Lovano (60), med mangeårig stjernestatus, er både en frodig tradisjonsbærer og spennende fornyer, og på «Cross Culture» viser han det gjennom 10 egne låter samt Billy Strayhorns «Star Crossed Lovers».

Albumet er hans tredje med Us Five, der en travel Esperanza Spalding (kontrabass) er avløst av Peter Slavov på noen av låtene, mens pianist James Weidman og trommeslagerne Otis Brown III og Francisco Mela fortsatt utgjør resten av kvintetten som for anledningen gjestes av gitaristen Lionel Loueke.

Der Lovano & co nærmer seg et fritt, nesten eksperimentelt uttrykk, slipper de likevel aldri taket i rytmiske og melodiske elementer som uten videre forbindes med jazztradisjonen.

Lovano selv formidler med en tone så kontrollert og detaljbevisst at det oser autoritet, uansett hvor abstrakt musikken måtte klinge.

RUDRESH MAHANTHAPPA: Tonetett «eastern fusion» for altsaks med omgivelser.
RUDRESH MAHANTHAPPA: Tonetett «eastern fusion» for altsaks med omgivelser. Vis mer

DE to andre albumene er pianisten Angelica Sanchez' (40) «Wires & Moss» og altsaksofonisten Rudresh Mahanthappas (41) «Gamak». Begge musikerne springer ut av den alternative New York-scenen, og mens Sanchez leder en lydhør kvintett med gitaristen Marc Ducret, stå-på-saksofonisten Tony Malaby, bassisten Drew Gress og trommeslageren Tom Rainey gjennom seks av sine egne komposisjoner med mye plass til fri og lyrisk, men relativt forglemmelig improvisasjon, fyller Mahanthappa, godt hjulpet av bl a gitaristen David Fiuczynski, sin vane tro rommet med «eastern fusion» så tonetett at den påfører denne lytteren pustevansker.

I dette selskapet er Lovano ikke bare eldst, men også best.

FESTIVALER: To jazzfestivaler, begge med norske og internasjonale musikere, hadde unnsluppet forrige ukes oversikt: Bodø Jazz Open (23. — 27. januar) og Tradjazzweekend (Stavanger, 24.- 27. januar). Fullt program på hhv. www.bodojazzopen.no og www.tradjazzweekend.no — og tanta til Beate tok bare så feil.